Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Plan
Planenhetens funktionsbrevlåda
plan@atvidaberg.se
Enhetschef samhällsplanering
Mari Solbrekken
0120-830 27
mari.solbrekken@atvidaberg.se
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
Planarkitekt
Gabriel Zetterqvist
0120-833 97
gabriel.zetterqvist@atvidaberg.se
Planarkitekt
Ingmarie Söderblom
0120-833 80
ingmarie.soderblom@atvidaberg.se
Här kan du läsa mer om de detaljplaner som är under framtagande och de som har vunnit laga kraft.
Just nu har vi inga planer på samråd eller granskning.
Trafiksituationen i korsningen Järnvägsgatan-Adelswärdsgatan är beskriven som en utmaning, både ur
trafiksäkerhetssynpunkt och framkomlighetssynpunkt.
Planområdet är beläget centralt i tätorten och omfattar del av fastigheten Getingen 10 och del av
fastigheten Åtvidaberg 5:4. Planområdet är ungefär 4 000 kvadratmeter stort.
Planens syfte är att möjliggöra för en säkrare trafiklösning.
Planarkitekt
Gabriel Zetterqvist
0120-833 97
gabriel.zetterqvist@atvidaberg.se
Gatunätet i Björsäter omfattas idag av en gemensamhetsanläggning från 1968 där ett stort antal fastigheter ingår, men eftersom drift och underhåll har skötts av kommunen sedan början av 1970-talen så har den samfällighetsförening som tidigare skötte anläggningen lagts ned och har därmed ingen fungerande styrelse. Med en ny detaljplan för området kommer huvudmannaskapet övergå till kommunen.
Kommunen kommer därmed inte vara juridiskt förhindrad att genomföra investeringar eller upprustningar över gatunätet efter ny detaljplan.
I samband med övertagandet av huvudmannaskapet kommer möjligheterna för förtätning att ses över och de äldre planerna ersättas.
Planområdet omfattar fastigheten Björsäter 3:1 m.fl. och är cirka 8 hektar stort. Planområdet ligger i centrala delen av Björsäters tätort. I området finns bland annat Björsäters skola och bostadsområdet kring Gamla Åtvidsvägen.
Planens syfte är i huvudsak att ändra huvudmannaskapet från enskilt till kommunalt för allmän platsmark.
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
Gatunätet i Björsäter omfattas idag av en gemensamhetsanläggning från 1968 där ett stort antal fastigheter ingår, men eftersom drift och underhåll har skötts av kommunen sedan början av 1970-talen så har den samfällighetsförening som tidigare skötte anläggningen lagts ned och har därmed ingen fungerande styrelse. Med en ny detaljplan för området kommer huvudmannaskapet övergå till kommunen. Kommunen kommer därmed inte vara juridiskt förhindrad att genomföra investeringar eller upprustningar över gatunätet efter ny detaljplan.
I samband med övertagandet av huvudmannaskapet kommer möjligheterna för förtätning att ses över
och ersätta de äldre planer.
Planområdet omfattar del av fastigheten Tegelsäter 1:41 m.fl. och är cirka 15 hektar stort. Planområdet
ligger i södra delen av Björsäters tätort. Området omfattas av bland annat Sätervallen och bostadsområdet kring Smedstorpsvägen.
Planens syfte är i huvudsak att ändra huvudmannaskapet från enskilt till kommunalt för allmän
platsmark.
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
Stadsplanen från 1987 tillåter industri och handel i Fågelsångsområdet Norra. Upphävandet av delar av stadsplanen kan skydda naturvärden och möjliggöra användning av marken som betesmark för att främja biologisk mångfald. I de delar som föreslås upphävas finns det även kulturhistoriska lämningar. Idag finns andra industriområden som bedöms mer lämpliga för ändamålet tillgängliga i Åtvidaberg.
Gällande stadsplan för Fågelsångområdet Norra medger småindustri samt viss typ av handel. Den del av stadsplanen som föreslås upphävas saknar bebyggelse idag och består av skog och åkermark.
Syftet med att upphäva del av stadsplanen för Fågelsångsområdet Norra är att skydda områdets naturvärden och på sikt förstärka dem genom att göra det möjligt att använda marken som betesmark.
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
Idag finns en äldre stallbyggnad med anor från 1870-talet på platsen. Byggnaden har haft flera funktioner genom åren, bland annat som kafé, bageri, bensinstation, butik och magasin. Idag bedöms stallbyggnaden vara i mycket dåligt skick.
Gällande detaljplan från 1956 medger användningen bostäder och handel, med regleringen att bostäder inte får inredas i bottenvåning.
Planområdet omfattar fastigheten Ganymeden 11. Planområdet ligger vid Stenhusgatans södra ände i centrala Åtvidaberg.
Det huvudsakliga syftet med planen är att pröva lämpligheten för bostäder i markplan. Dessutom syftar planen att reglera bebyggelse på platsen med hänsyn till kulturmiljön.
Samrådstiden pågick från 15 januari till och med 5 februari 2024.
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
Planbeskrivning Ganymeden samråd Pdf, 11 MB.
Plankarta Ganymeden samråd Pdf, 751 kB.
Översiktlig miljöteknisk markundersökning Pdf, 4 MB.
PM Föroreningsstatus Pdf, 2 MB.
Beslut SBU 2023-12-14 samråd Ganymeden 11 Pdf, 127 kB.
Yttrande angående Ganymeden 11, Östergötlands museum Pdf, 3 MB.
Detaljplanen är den andra etappen för projektet Grebo Norrby. Projektet drog igång med
planprogrammet som färdigställdes år 2019 och vidare med detaljplanen för Grebo Norrby etapp 1
som vann laga kraft i november 2022. Under slutskedet med etapp 1 beslutade Kommunstyrelsen, den
1 september 2021, att ge samhällsbyggnadsförvaltningen uppdraget att börja arbetet med att ta fram
den andra etappen för Grebo Norrby.
Planområdet är beläget strax väster om Grebo i direkt anslutning till detaljplan för Grebo Norrby etapp
1 och omfattar delar av fastigheten Norrby 1:19. Det föreslagna området är cirka 18 hektar stort och
består av flack åkermark i söder och kuperad skog i norr, ett område med två olika karaktärer.
Syftet med detaljplanen är att pröva lämpligheten för bostäder. Bebyggelse med olika typologier som
anpassas efter den naturliga topografin föreslås. Vidare ska detaljplanen möjliggöra för ett
resurseffektivt nyttjande av marken samt medge markanvändning som tar tillvara på och respekterar
områdets natur- och kulturvärden.
Samrådstiden pågick från 31 oktober 2023 till 21 november 2023.
Granskningstiden pågick mellan den 4 juni 2024 - 16 juli 2024.
Planarkitekt
Gabriel Zetterqvist
0120-833 97
gabriel.zetterqvist@atvidaberg.se
Beslut om granskning Pdf, 130 kB.
Underrättelse om granskning Pdf, 271 kB.
Plankarta - Granskning Pdf, 620 kB.
Planbeskrivning - Granskning Pdf, 16 MB.
Samrådsredogörelse Pdf, 755 kB.
Miljökonsekvensbeskrivning Pdf, 3 MB.
Gestaltningsprinciper Pdf, 31 MB.
Geoteknik och markmiljö Pdf, 3 MB.
Naturvärdesutvärdering Pdf, 2 MB.
Vid satsningar på bostäder och utveckling är det av vikt att utveckling av Åtvidabergs centrala delar görs parallellt. Därför planläggs ett område öster om Åtvidabergs torg.
Planområdet ligger längs med Järnvägsgatan och Bruksgatan, cirka 200 meter från Åtvidabergs torg.
Planområdet är cirka 2,5 hektar och består av parkeringsytor, verksamheter, bostäder i kvarnen och
gräsytor.
Huvudsyftet med detaljplanen är att pröva lämpligheten för bostäder i ett centralt läge samt utveckla
Åtvidabergs centrala delar.
Planarkitekt
Gabriel Zetterqvist
0120-833 97
gabriel.zetterqvist@atvidaberg.se
Beslut om positivt planbesked Pdf, 124 kB.
Kopparverket 1 är en central fastighet i Åtvidabergs tätort, med en gynnsam närhet till både olika servicemöjligheter och kommunikationer. Idag inhyses olika verksamheter på platsen, men det finns även tomma lokaler som för närvarande inte är i bruk. Dessa tomma lokaler har potential att omvandlas till bostäder och på så sätt bidra till att möta kommunens mål om förtätning i centrumnära läge.
Gällande detaljplanen från år 2004 tillåter enbart verksamheter inom kategorier såsom vård, handel, kontor samt icke störande industri. Därför är det nödvändigt att överväga och utvärdera möjligheten att inkludera bostäder i området genom att upprätta en ny detaljplan.
Planområdet omfattar fastigheten Kopparverket 1 i Åtvidabergs tätort. Planområdet har koppling till centrum och är även synligt från riksväg 35.
Det huvudsakliga syftet med detaljplanen är att pröva lämpligheten för bostäder i området.
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
Området är sedan tidigare utpekat i översiktsplan som område aktuellt för nya bostäder. Exploatering i området följer översiktsplanens linje att Åtvidabergs tätort ska växa norrut med god anknytning till riksväg 35 och storstadsorterna.
Planområdet är beläget väster om Nygård i Åtvidabergs tätort och sträcker sig från riksväg 35 i norr till järnvägen och Basthagen station i söder.
Detaljplaneläggningen av Lindkullarna delas upp i tre etapper, där etapp 1 är den första. Det utpekade området för etapp 1 är cirka 22 hektar stort och beläget i anslutning till Basthagen station.
Syftet med detaljplanen är att pröva markens lämplighet för bostäder.
Planarkitekt
Nike Törnqvist
0120-835 55
nike.tornqvist@atvidaberg.se
I Åtvidabergs tätort finns flertalet äldre detaljplaner gjorda utifrån gamla tiders krav och regler som inte är fullt kompatibla med nutida krav och förutsättningar. De här detaljplanerna behöver uppdateras.
Planområdet är beläget i Långbrott och omfattar fastigheterna Snickaren 1-9 och en del av Åtvidaberg 4:2. Planområdet är ungefär 1.5 hektar stort.
Planens syfte är i huvudsak att utöka möjligheterna för tillbyggnation av befintliga bostäder samt att undersöka möjligheterna till mindre förtätning i området.
Planarkitekt
Gabriel Zetterqvist
0120-833 97
gabriel.zetterqvist@atvidaberg.se
Just nu har vi inga antagna planer.
Just nu har vi inga avbrutna planer.
Planområdet är beläget i Grebo, strax öster om Ängsvägen och söder om Garpbergsvägen, cirka 600 meter öster om Grebo Kyrka.
Syftet med detaljplanen är huvudsakligen att pröva lämpligheten för en ny idrotts- och ekreationsanläggning. Bakgrunden är Trafikverkets plan på att göra väg 35 mer trafiksäkert med en utbyggnad till 2+1-väg.
Fotbollsplanerna utefter väg 35 kommer då att tas i anspråk och den verksamheten behöver en ny lokalisering i Grebo.
Förslaget har varit ute på två samråd, samråd 1 under tiden 25 april - 16 maj 2022, samråd 2 under tiden 18 oktober - 9 november 2022. Förslaget har därefter blivit reviderat.
Granskningstiden pågick från 26 januari 2023 till 19 februari 2023.
Förslaget antogs vid kommunfullmäktiges sammanträde den 14 juni 2023 och beslutet anslogs på kommunens digitala anslagstavla den 20 juni 2023.
Detaljplanen ligger nu för överklagan hos Mark- och miljödomstolen.
Planarkitekt
Ingmarie Söderblom
0120-83380
ingmarie.soderblom@atvidaberg.se
Beslut detaljplan nya Grebovallen Pdf, 167 kB.
Planbeskrivning nya Grebovallen Pdf, 10 MB.
Plankarta nya Grebovallen Pdf, 4 MB.
Granskningsutlåtande Pdf, 805 kB.
Samrådsredogörelse, samråd 1 Pdf, 1 MB.
Samrådsredogörelse, samråd 2 Pdf, 913 kB.
Komplettering av arkeologisk utredning Pdf, 4 MB.
Arkeologisk utredning Pdf, 2 MB.
Inventeringsrapport, större vattensalamander Pdf, 407 kB.
Komplettering av naturvärdesinventering Melskog Pdf, 2 MB.
Meddelande om antagande av nya Grebovallen Pdf, 143 kB.
Miljöteknisk markundersökning Pdf, 10 MB.
Naturvärdesinventering av Grebo prästgård och Melskog Pdf, 2 MB.
Just nu har vi inga överprövade planer.
Det finns i Åtvidabergs kommun ett behov av att ta fram mark för industriverksamheter. Kommunstyrelsen beslutade den 5:e september 2007 att ge dåvarande kultur- och samhällsbyggnadsförvaltningen uppdrag att upprätta en detaljplan. Planarbetet pausades dock i utställningsskedet 2010. Den 21 augusti 2019 beslutade Kommunstyrelsen att ge samhällsbyggnadsförvaltningen uppdraget att återigen ta fram detaljplanen. Planområdet har sedan 2010 utökats i syftet att skapa god markanvändning. Utökningen anses generera ett mer sammanhängande industriområde och gör att området kan nyttjas på bättre sätt. Det bedöms örmånligt att pröva området i en större detaljplan med ett helhetsperspektiv än att dela upp det i flera mindre planer.
Planområdet bedöms utgöra en naturlig förlängning av Fågelsångens industriområde, söder om planområdet, vilket överensstämmer med översiktsplanens riktlinjer om att ny bebyggelse i första hand ska lokaliseras i anslutning till befintlig infrastruktur och att Åtvidabergs tätort ska utvecklas genom att befintlig bebyggelse kompletteras med hänsyn till varje plats unika kvaliteter.
Planområdet är beläget i nordvästra delen av Åtvidabergs tätort och är cirka 15 hektar stort, det avgränsas mestadels av natur- och skogsmark. Planområdets terräng är relativt flack och består huvudsakligen av åkermark, viss del av åkermarken är igenvuxen med sly och träd.
Syftet med detaljplanen är att pröva lämpligheten för ett nytt verksamhetsområde, i första hand avsett för verksamhets-, handels- och industriområde, för del av fastigheten Vrånghult 2:4 som ligger i nära anslutning till Fågelsångens industriområde.
Samrådstiden pågick från 20 december 2022 till 31 januari 2023.
Granskningstiden pågick från 19 april till 19 maj 2023.
Kommunfullmäktige har den 27 september 2023 § 72 antagit förslag till detaljplan för del av Vrånghult 2:4, Sockertoppens industriområde. Beslutet tillkännagavs den 10 oktober 2023.
Länsstyrelsen har 2023-10-30 beslutat att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap. 3 § har inkommit inom tre veckor från den dagen antagandebeslutet tillkännagivits.
På grund av ovanstående får kommunens antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 1 november 2023.
Meddelande om laga kraft Sockertoppens industriområde Pdf, 100 kB.
Plankarta Sockertoppen laga kraft Pdf, 902 kB.
Planbeskrivning Sockertoppen laga kraft Pdf, 9 MB.
Granskningsutlåtande laga kraft Pdf, 659 kB.
Samrådsredogörelse laga kraft Pdf, 704 kB.
Miljökonsekvensbeskrivning Pdf, 5 MB.
Bullerutredning Pdf, 2 MB.
Översiktlig inventering av naturvärden Pdf, 1 MB.
Dagvattenutredning Pdf, 1 MB.
Dagvattenutredning Bilaga 1 Pdf, 937 kB.
Kapacitetsberäkning dagvattenledning Pdf, 1 MB.
Översiktlig miljöteknisk markundersökning Pdf, 3 MB.
Kompletterande miljöteknisk markundersökning Pdf, 5 MB.
MIFO fas 1 Pdf, 1 MB.
PM 1 Geoteknik Pdf, 3 MB.
Markteknisk undersökningsrapport MUR Pdf, 13 MB.
Preliminär redovisning arkeologi Sockertoppen Pdf, 2 MB.
PM trafikbuller Sockertoppens industriområde Pdf, 1 MB.
Byggnaden på fastigheten Åtvidaberg 3:14 har tidigare använts som förskola och sedermera som tillfälligt boende för personer som kommunen tagit emot sedan 2015. Åtvidabergs kommun avslutade förhyrningen under november 2020 och därefter har byggnaden stått oanvänd. Del av fastigheten Åtvidaberg 3:2 är i dagsläget oexploaterad naturmark. Nygårds förskola ligger på fastigheten Åtvidaberg 3:7.
Behovet för ytterligare en förskola inom planområdet har minskat och efterfrågan på bostäder i Åtvidabergs tätort har ökat.
Planområdet omfattar ca 13 800 m² och ligger i bostadsområdet Nygård, ca 1,5 kilometer nordväst om Åtvidabergs centrum. Planområdet avgränsas av Nygårdsvägen i söder och omfattas av Fasangatan i väst. Öster om planområdet finns ett skogsklätt höjdparti mellan planområdet och väg 35.
Planens syfte är i huvudsak att förtäta och möjliggöra för bostäder i anslutning till Nygårds förskola på fastigheten Åtvidaberg 3:14 och del av fastigheten Åtvidaberg 3:2. Planförslaget innebär att byggrätten ökar inom planområdet för bostäder.
Samrådstiden pågick från 18 oktober till 8 november 2022.
Granskningstiden pågick från 19 juni till 3 augusti 2023.
Kommunfullmäktige har den 27 september 2023 § 73 antagit Detaljplan för Åtvidaberg 3:7, 3:14 och del av 3:2. Beslutet tillkännagavs den 10 oktober 2023.
Länsstyrelsen har 2023-10-17 beslutat att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap. 3 § har inkommit inom tre veckor från den dagen antagandebeslutet tillkännagivits.
På grund av ovanstående får kommunens antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 1 november 2023.
Meddelande om laga kraft Pdf, 102 kB.
Plankarta Åtvidaberg 3:7, 3:14 och del av 3:2 - Laga kraft Pdf, 840 kB.
Planbeskrivning Åtvidaberg 3:7, 3:14 och del av 3:2 - Laga kraft Pdf, 17 MB.
Granskningsutlåtande Pdf, 275 kB.
Översiktlig naturvärdesinventering Pdf, 823 kB.
PM Geoteknik Nygård Pdf, 1 MB.
MUR Nygård inklusive bilagor Pdf, 5 MB.
Bedömning av trafikbuller och buller från förskola Pdf, 692 kB.
Befintlig stadsplan antogs av kommunfullmäktige 1978 och tillåter inom aktuellt område
endast fristående eller kopplade bostadshus med en största sammanlagd byggnadsarea på 225
kvadratmeter. Idag finns en befintlig men oanvänd byggnad som tidigare har använts som bland annat
förskola och boende för ensamkommande ungdomar.
Planområdet omfattar fastigheten Pluto 1 som ligger i bostadsområdet Göstas park, cirka 1 kilometer väst om Åtvidabergs centrum.
Syftet med planändringen är att pröva lämpligheten för flerbostadshus på fastigheten Pluto 1 genom att upphäva bestämmelsen FSr - Fristående eller kopplade hus inom denna fastighet.
Samrådstiden pågick mellan 19 mars till 9 april 2020.
Planen fanns ute för granskning 1 mellan den 18 juni och 8 juli 2020.
Planen fanns ute för granskning 2 mellan 1 februari och 22 februari 2023.
Kommunfullmäktige har den 26 april 2023 § 39 antagit ändring av detaljplan för Pluto 1. Beslutet
tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 10 maj 2023.
Länsstyrelsen har 2023-05-10 beslutat att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap. 3 § har inkommit inom 3 veckor
från den dagen antagandebeslutet tillkännagivits.
På grund av ovanstående får kommunens antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 1 juni 2023.
Meddelande om laga kraft Pluto 1 Pdf, 101 kB.
Pluto 1 Plankarta laga kraft Pdf, 17 MB.
Pluto 1 Planbeskrivning laga kraft Pdf, 4 MB.
Granskningsutlåtande Pluto 1 laga kraft Pdf, 945 kB.
Inventering av en tidigare schakttipp under Göstas park i Åtvidaberg Pdf, 928 kB.
Lektus - Miljöteknisk markundersökning på fastigheten Pluto 1 Pdf, 820 kB.
Bilaga 1-4 Pluto 1 Pdf, 5 MB.
I samband med framtagandet av detaljplan för Nya Grebovallen föreslås den områdesplan som ligger
på delar av planområdet för Nya Grebovallen upphävas. Sedan upprättandet av områdesplanen, år
1999, har en detaljplan för bostäder upprättats och upphävt delar av områdesplanen. De delar som är
kvar av områdesplanen möjliggör bland annat för bostäder på områden som idag används för
friluftsändamål.
Områdesplanen är från 1999 och har en areal på cirka 85 000 m². Området ligger i östra Grebo, cirka 600
meter från Grebo kyrka.
Syftet är att säkra en sammanhängande grönstruktur för friluftsändamål genom att upphäva de delar av
områdesplanen för del av B6-området som inte redan är upphävda genom befintlig detaljplan för
Garpberget från 2001.
Planen fanns ute för granskning den 26 januari till den 9 februari 2023.
Kommunfullmäktige har den 26 april 2023 § 40 antagit Upphävande av områdesbestämmelser för del
av B6-området Grebo. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 10 maj 2023.
Länsstyrelsen har 2023-05-11 beslutat att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap, 3 § har inkommit tre veckor från
den dagen antagandebeslutet tillkännagavs.
På grund av ovanstående får kommunens antagandebselut anses ha vunnit laga kraft den 1 juni 2023.
Meddelande om Laga kraft - Upphävande av områdesbestämmelser Pdf, 180 kB.
Planbeskrivning Laga kraft - Upphävande av områdesbestämmelser Pdf, 5 MB.
Granskningsutlåtande - Upphävande av områdesbestämmelser Pdf, 831 kB.
Planområdet utgörs av del av fastighet Norrby 1:19, del av Norrby 1:20 och del av Mårsäng 1:8 och är beläget i Åtvidabergs kommun i direkt anslutning till Grebo samhälle.
Området omfattar cirka 20 hektar och utgörs till största delen av åkermark, samt inrymmer i nordväst en mindre del blandskog. Området omfattas i söder av sjön Ärlången med trädbevuxna höjder som ansluter mot sjön.
Syftet med planen är att möjliggöra för bostäder med olika typer av typologier, upplåtelseformer, samt offentliga och kommersiella verksamheter. Bebyggelsen ska i största möjliga mån anpassas efter den naturliga topografin. Detaljplanen ska möjliggöra ett resurseffektivt nyttjande av marken och medge markanvändning som tar tillvara på och respekterar områdets natur- och kulturvärden.
Samråd pågick mellan den 12 juni och den 7 augusti 2020 och granskningen mellan den 20 januari och 19 februari 2021.
Kommunfullmäktige har den 28 april 2020 §41 antagit förslag till detaljplan för Grebo Norrby etapp 1. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 10 maj 2021.
Enligt beslut den 2021-05-18 valde Länsstyrelsen att inte överpröva kommunens beslut om att anta detaljplanen för Norrby 1:19 med flera.
Detaljplanen för Grebo Norrby etapp 1 är antagen av Åtvidabergs kommunfullmäktige men blev överklagad till mark- och miljödomstolen som avslog överklagandet den 24 februari 2022. Överklagande tog ärendet vidare till Mark- och miljööverdomstolen som avslog överklagandes yrkande den 15 november 2022.
Detaljplanen vann laga kraft den 15 november 2022 när Mark- och miljööverdomstolen tillkännagav sin dom.
Önskar ni få handlingarna hemskickade, kontakta
kommun@atvidaberg.se
Plankarta Pdf, 1 MB.
Planbeskrivning Pdf, 7 MB.
Granskningsutlåtande Pdf, 2 MB.
Kommunfullmäktiges beslut 2021-04-28 Pdf, 120 kB.
Länsstyrelsens beslut Pdf, 139 kB.
Meddelande om laga kraft Pdf, 106 kB.
Markanvisningsavtal Pdf, 245 kB.
Trafikutredning Pdf, 2 MB.
Trafikbullerutredning Pdf, 2 MB.
Arkeologiutredning - Etapp 2 Pdf, 23 MB.
Geoteknisk undersökning Grebo Norrby, etapp 1- tillfartsväg Pdf, 1 MB.
Miljökonsekvenbesskrivning Pdf, 3 MB.
Gestaltningsprinciper Pdf, 4 MB.
Planområdet utgörs på del av fastigheten Åtvidaberg 4:2 som är beläget inom bostadsområdet Långbrott, cirka 1 kilometer nordost om Åtvidabergs centrum.
Tillförordnad enhetschef för samhällsplanering besultade 2021-05-19 att ge samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att ta fram aktuell detaljplan. Beslutet fattades med stöd av kommunstyrelsen delegationsordning, punkt I.4.
Detaljplanen handläggs i enlighet med reglerna för ett standardförfarande (PBL 2010:900).
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ytterligare en bostadsfastighet genom förtätning och komplettering intill redan befintlig bebyggelse. Bebyggelsens placering har reglerats så att närliggande träd med positiv betydelse för biologisk mångfald kan bevaras. Bebyggelsen har även reglerats med hänsyn till områdets befintliga karaktär och angränsande bebyggelse.
Samråd pågick mellan den 14 september och den 6 oktober 2021.Efter några mindre revideringar ställdes förslaget ut på granskning mellan den 29 oktober och den 12 november 2021.
Kommunfullmäktige har den 23 februari 2022 § 6 antagit förslag till detaljplan för del av Åtvidaberg 4:2 inom Långbrott. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 2 mars 2022.
Länsstyrelsen har 2022-03-02 beslutat att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap, 3 § har inkommit inom tre veckor från den dagen antagandebeslutet tillkännagivits.
På grund av ovanstående får antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 24 mars 2022.
Planbeskrivning Pdf, 6 MB.
Plankarta Pdf, 572 kB.
Naturvärdesinventering Pdf, 602 kB.
Undersökning av betydande miljöpåverkan Pdf, 316 kB.
Granskningsutlåtande Pdf, 242 kB.
Meddelande om laga kraft Pdf, 102 kB.
Planområdet ligger i norra delen av Åtvidabergs Stortorg och berör en del av Louisevägen vilken ansluter till Torggatan väster om torget och mot Adelswärdsgatan öster om torget. Planändringen berör en förbindelsegång som kräver en ändring för ett permanent bygglov.
Kommunstyrelsen beslutade 2019-04-30 § 80 att ge Samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att ändra aktuell detaljplan.
Detaljplanen handläggs i enlighet med reglerna för ett standardförfarande (PBL 2010:900).
Syftet med ändringen är att möjliggöra kvartersmark över allmän platsmark med möjlighet till en tredimensionell fastighetsbildning för den del som förbindelsegången berör. Förbindelsegången regleras med hänsyn till närliggande befintlig kulturhistorisk byggnad.
Samråd pågick mellan 21 oktober och 19 november 2019. Planförslaget reviderades efter inkomna synpunkter innan det ställdes ut för granskning mellan den 17 november och 1 december 2021.
Kommunfullmäktige har den 23 februari 2022 § 7 antagit förslag till ändring av detaljplan för Stortorget - förbindelsegång mellan kommunhusen. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 2 mars 2022.
Länsstyrelsen har 2022-03-02 beslutat att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap, 3 § har inkommit inom tre veckor från den dagen antagandebeslutet tillkännagivits.
På grund av ovanstående får antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 24 mars 2022.
Planbeskrivning Pdf, 1 MB.
Plankarta Pdf, 17 MB.
Undersökning om betydande miljöpåverkan Pdf, 607 kB.
Granskningsutlåtande Pdf, 208 kB.
Meddelande om laga kraft Pdf, 106 kB.
Kommunfullmäktige antog den 25 september detaljplan för Blidsäter 1:27, Kärringtrötteberget
Detaljplanens syfte är att pröva områdets lämplighet för bostäder i form av enfamiljshus avsedda för permanentboende. Planen medger plats för maximalt elva nya fastigheter med en minsta tomtstorlek på 1000 m². Planen syftar till att utveckla Björsäters tätort i linje med kommunens mål om landsbygdsutveckling och allmänna mål om tillväxt.
Initiativtagare till detaljplanen är Björsäters byalag som har bildat en arbetsgrupp vid namn Etableringsgruppen med syfte att främja en ökad inflyttning till Björsäter. Etableringsgruppen har föreslagit utbyggnaden av aktuellt planområde på Käringtrötteberget för att kunna erbjuda tomter i attraktiva lägen. Området är utvalt bland annat med hänsyn till att en exploatering av tomterna inte i påverkar arrenden av jordbruksmark eller inverkar skadligt på skogsdrift och skogsbestånd.
Planbeskrivning Pdf, 1 MB.
Plankarta Pdf, 776 kB.
Protokoll Pdf, 1 MB.
Granskningsutlåtande Pdf, 271 kB.
Skötselplan Pdf, 859 kB.
Underrättelse Pdf, 151 kB.
Planområdet omfattar cirka 3 hektar mark och är kommunalt. I området finns bland annat en förskola, en öppen yta efter sandtäkt, och ett mindre naturområde. Idag används det kvarvarande täktområdet för spontan idrott och kan upplevas som en otrygg plats under kvällen.
Planens syfte är att möjliggöra för bostadsbebyggelse där ny bebyggelse ska harmoniseras med befintlig bebyggelse, samt att modernisera otidsenliga planbestämmelser. Det råder brist på byggbara tomter inom Åtvidabergs tätort. Planen går i linje med kommunens vision om förtätning och tillväxt.
Kommunfullmäktiges beslut 2018-11-28 § 139 om att anta detaljplanen för Sandtaget har vunnit laga kraft 2020-03-19.
Länsstyrelsen beslutade 2018-12-20 att inte överpröva kommunens beslut.
Ett överklagande inkom. Överklagandet avslogs av Mark- och miljödomstolen 2020-01-08. Domslutet överklagades, men fick inte prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen, enligt slutligt beslut 2020-03-17. Beslutet expedierades 2020-03-19, som också blir laga kraft datum.
Granskningsutlåtandet Pdf, 62 kB.
Planbeskrivning Pdf, 2 MB.
Plankarta Pdf, 3 MB.
Kungörelse laga kraft Pdf, 175 kB.
Protokollsutdrag Kommunfullmäktige 2018-11-28 Pdf, 118 kB.
Planområdet är ca 3 hektar stort och ligger centralt i Kvarnvik i Hannäs Socken, 3 mil öster om Åtvidabergs tätort och 1,5 mil väster om Valdemarsviks tätort. Området består idag av åkermark för foderproduktion åt djurhållningen i närområdet.
Detaljplanens syfte är att pröva områdets lämplighet för bostäder avsedda för permanentboende. Planen medger plats för ca 14 nya bostäder, initialt fördelad över sex parhus och två villor.
Kommunstyrelsen i Åtvidaberg beslutade den 3 juni 2020 § 103 att anta detaljplanen. Beslutet tillkännagavs den 9 juni 2020.
Länsstyrelsen beslutade 2020-06-15 att inte överpröva kommunens beslut.
Inget överklagande av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap, 3 § inkom inom tre veckor från den dagen antagandebeslutet tillkännagavs.
På grund av ovanstående har kommunens antagandebeslut vunnit laga kraft den 2 juli 2020.
Protokollsutdrag Pdf, 210 kB.
Granskningsutlåtande Pdf, 346 kB.
Meddelande om laga kraft Pdf, 178 kB.
Plankarta laga kraft Pdf, 2 MB.
Planbeskrivning laga kraft Pdf, 3 MB.
Arkeologisk undersökning Pdf, 2 MB.
Historisk inventering sågverk Kvarnvik Pdf, 1 MB.
Kompletterande miljöprovtagning Pdf, 3 MB.
Komplettering översiktlig geoteknisk undersökning Pdf, 3 MB.
Översiktlig geoteknisk undersökning Pdf, 16 MB.
Översiktlig trafikbullerutredning Pdf, 4 MB.
Arkeologisk utredning etapp 2 Pdf, 2 MB.
Protokoll PoE Beslut om granskning Pdf, 120 kB.
Riskbedömning Kvarnvik 200326 Pdf, 575 kB.
Planområdet är beläget i Åtvidabergs tätort vid Bysjöns östra strand, cirka 1 km söder om Åtvidaberg centrum. Planområdets totala areal är cirka 15,3 hektar, varav 3,1 hektar utgör vattenområde. Fastigheter som ingår i planområdet är del av Åtvidaberg 6:8, 6:9 och 6:12, samt del av Adelsnäs 1:1 och 2:1.
Kommunstyrelsen beslutade 2019-09-04 § 160 att ge Samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att ta fram aktuell detaljplan.
Detaljplanen handläggs i enlighet med reglerna för ett utökat förfarande (PBL 2010:900). Planförslaget avviker inte från översiktsplanen.
Syftet med detaljplanen är huvudsakligen att utveckla och förstärka området kring Edbergafältet med hänseende på idrott och rekreation. Detta genom att befästa och ge möjlighet att utveckla befintliga anläggningar såsom badplatsen och idrottsplatsen. Planen syftar även till att pröva ny placering av campingstugor, pröva möjligheten för båtbryggor i Bysjön i höjd med Sockenvägen, samt skydda värdefulla natur- och kulturmiljöer i området.
Samråd pågick mellan den 15 juni och den 10 augusti 2020. Den 25 juni hölls ett digitalt samrådsmöte där berörda sakägare och allmänhet bjöds in att delta.
Efter några mindre revideringar ställdes förslaget ut på granskning mellan den 8 december 2020 och 5 februari 2021.
Kommunfullmäktige har den 28 april 2021 § 40 antagit förslag till detaljplan för Edbergafältet. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 10 maj 2021.
Länsstyrelsen beslutade 2021-06-01 att överpröva kommunens beslut. Orsaken är att Länsstyrelsen har gjorde bedömningen att en planbestämmelse om upphävande av strandskydd som infördes på plankartan efter granskningsskedet inte var förenlig med strandskyddsbestämmelserna i 7. kap miljöbalken. Länsstyrelsen gjorde även bedömningen att planen kan godkännas, med undantag av denna bestämmelse, om kommunen medgav detta. Detta medgavs i en hemställan undertecknad Kommunstyrelsens ordförande den 18 juni 2021. Den 26 juli 2021 beslutade Länsstyrelsen att godkänna den reviderade detaljplanen. Länsstyrelsens beslut blev inte överklagat inom tre veckor efter att beslutet togs.
Inga övriga överklaganden av kommunens antagandebeslut enligt plan- och bygglagens 13 kap, 3 § inkom inom tre veckor från den dagen beslutet tillkännagavs.
På grund av ovanstående får kommunens antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 17 augusti 2021.
Den som vill ha ersättning för skador på grund av detaljplanen enligt 14 kap Plan- och bygglagen (2010:900) kan väcka talan mot kommunen. Tidsfristen för fastighetsägare att begära ersättning för skada på grund av detaljplanen är två år från det datum detaljplanen vann laga kraft. En talan får dock väckas senare, om skadan inte rimligen kunde förutses inom tvåårsperioden.
Samrådsredogörelse Pdf, 916 kB.
Fastighetsrättslig utredning Pdf, 6 MB.
Meddelande om antagande Pdf, 192 kB.
Protokollsutdrag Pdf, 150 kB.
Granskningsutlåtande Pdf, 919 kB.
Meddelande om laga kraft Pdf, 178 kB.
Plankarta Pdf, 4 MB.
Planbeskrivning Pdf, 6 MB.
Länsstyrelsens överprövningsbeslut Pdf, 364 kB.
Kartbilaga tillhörande Länsstyrelsens överprövningsbeslut Pdf, 294 kB.
Planområdet är cirka 2,5 hektar stort och ligger centralt i Åtvidabergs tätort, cirka 70 meter från Kulturcentrum och 500 meter från Stortorget. Fastigheter som ingår i planområdet är i huvudsak Stallet 3 och 6, men omfattar också delar av Åtvidaberg 6:6 & 6:42.
Planens syfte ligger i linje med kommunens vilja att utveckla och förtäta Åtvidabergs tätort med nya bostäder och verksamheter. Planområdet ligger i direkt anslutning till utpekat utvecklingsområde i gällande Översiktsplan.
Genomförandet av planen bedöms inte medföra en betydande miljöpåverkan. En miljökonsekvensbeskrivning är således inte nödvändig. Planen handläggs i enlighet med reglerna för ett standardförfarande (PBL 2010:900).
Planens syfte är i huvudsak att möjliggöra för bostäder, centrumverksamhet samt att befästa natur- och kulturmiljöerna inom fastigheterna Stallet 3 och 6.
Samråd pågick mellan 21 september och 12 oktober 2020. Kommunen fick under denna period in yttranden, och utifrån dessa har ett antal justeringar av planförslaget gjorts.
Planerings- och ekonomiutskottet beslutade den 8 mars 2021 § 32 att ställa ut detaljplanen för granskning. Granskningstiden pågick i 3 veckor mellan den 18 mars och den 9 april.
De närmast berörda informerades om pågående planarbete genom brev. Under granskningstiden fanns information och detaljplanen tillgänglig i nya kommunhusets reception samt på kommunens webbplats. Under granskningstiden inkom 5 yttranden som nu sammanställs och behandlas.
Kommunfullmäktige har den 29:e september 2021 §95 antagit förslag till detaljplan för Stallet. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 5 oktober 2021.
Kommunfullmäktige har den 29 september 2021 § 95 antagit förslag till detaljplan för Stallet 3 och 6. Beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 5:e oktober 2021.
Länsstyrelsen beslutade 2021-10-14 att inte överpröva kommunens beslut enligt 11 kap. 10§ plan- och bygglagen.
Inga övriga överklaganden av beslutet enligt plan- och bygglagens 13 kap, 3 § inkom inom tre veckor från den dagen antagandebeslutet tillkännagavs.
På grund av ovanstående får kommunens antagandebeslut anses ha vunnit laga kraft den 3:e november 2021.
Den som vill ha ersättning för skador på grund av detaljplanen enligt 14 kap Plan- och bygglagen (2010:900) kan väcka talan mot kommunen. Tidsfristen för fastighetsägare att begära ersättning för skada på grund av detaljplanen är två år från det datum detaljplanen vann laga kraft. En talan får dock väckas senare, om skadan inte rimligen kunde förutses inom tvåårsperioden.
Beslutsprotokoll Pdf, 122 kB.
Granskningsutlåtande Pdf, 876 kB.
Plankarta Pdf, 966 kB.
Planbeskrivning Pdf, 2 MB.
Samrådsredogörelse Pdf, 1 MB.
Undersökning av betydande miljöpåverkan Pdf, 205 kB.
Naturvärdesinventering Pdf, 642 kB.
Digitalt samrådsmöte Powerpoint-presentation Pdf, 3 MB.
Trafikbullerutredning - rapport från Tyréns AB (2020) Pdf, 3 MB.
Byggnadsantikvarisk utredning - Från stall till hotell - rapport från Östergötlands museum (2019) Pdf, 17 MB.
Miljöteknisk markundersökning - rapport från Enviropro Miljöteknik AB (2002) Pdf, 924 kB.
Miljöteknisk markundersökning - rapport från Structor Miljö Öst AB (2016) Pdf, 795 kB.
Sidor från Protokoll kommunfullmäktige 20210929 Pdf, 130 kB.
Senast uppdaterad