Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Processen kring skolans utvecklingssamtal är inte något som sker endast en gång per termin, vid själva samtalet, utan det är en process som löper genom hela läsåret.
Syftet är att synliggöra för eleven vilka kunskaper och färdigheter den har tillägnat sig samt sätta upp mål för det fortsatta arbetet och strategier för att nå målen. Föräldrarna ska också få information om elevens kunskapsutveckling.
För att detta ska kunna förverkligas krävs det att eleven görs delaktig i processen.
Kort kan man beskriva processen över året på följande sätt:
Mot slutet av en termin utvärderar lärarna terminen tillsammans med eleverna. Vilka mål har vi arbetat emot? Vad har vi uppnått?
Eleverna utvärderar sitt lärande under lärarens ledning och dokumenterar sina reflektioner i IST lärande som är skolans plattform för bedömning. Läraren går in i IST lärande och skriver ett skriftligt omdöme kring varje elevs kunskapsutveckling i varje ämne. Läraren i ett ämne kan också i IST lärande ange ett förslag på utvecklingsmål i en framtida IUP.
I samband med terminsstart går man tillbaka till sina anteckningar och friskar upp minnet. Eleverna diskuterar sina mål med lärarna och övar på att beskriva vad man lärt sig och vilka mål man ska sträva mot under kommande termin.
Efter 2-4 veckor sker utvecklingssamtalen. Dessa sker samtidigt i de olika arbetslagen för att man som förälder ska kunna få prata med alla undervisande lärare i laget. Vi använder oss av vår vackra matsal där flera samtal pågår samtidigt. Eleverna håller i första delen där kunskapsutvecklingen beskrivs, läraren finns tillhands men deltar aktivt mot slutet då målen för terminen och strategierna för att nå målen ska formuleras.
Utvecklingssamtalen ska vara framåtsyftande och en positiv händelse för elev och föräldrar där elevens kunskapsutveckling och framsteg i skolan manifesteras.
Elevens IUP finns dokumenterad i IST lärande som lärare, elev och förälder har tillgång till. Efter utvecklingssamtalet är det viktigt att hålla de mål som eleverna satt upp levande i vardagen. Detta kan ske genom till exempel ringsamtal i klassrummet, där eleverna får berätta om sina mål och sina strävanden för att nå dem.
Mot slutet av terminen startar processen om igen.
Senast uppdaterad