- Åtvidaberg - Lyckat läge!
- Samhällsutveckling
- Bygga nytt, ändra eller riva
- Bostäder och tomter
- Boendemiljö
- Förorenade områden
- Avfall och återvinning
- Kris och beredskap
- Lantmäteri och kartor
- Vatten och avlopp
- Brandskydd och sotning
- Energi- och klimatrådgivning
- Djur och lantbruk
- Naturvård och parker
Service
Åtvidabergs kommun arbetar för att det ska finnas god service på landsbygden. I Grebo, Björsäter, Falerum och Kvarnvik finns servicepunkter och biblioteksombud.
Servicepunkter
För att underlätta för invånare på landsbygden att få tillgång till kommunal information och tjänster har Åtvidabergs kommun tre servicepunkter i samarbete med lanthandlarna i Björsäter, Grebo och Sjöberga i Hannäs socken.
Servicepunkterna gör det enklare att ta del av kommunens verksamheter och aktiviteter, och bidrar till ökad delaktighet för dig som bor utanför tätorten.
Servicepunkter i Åtvidabergs kommun
Mårtens Handel i Björsäter
Servicepunkten i affären i Björsäter finns till vänster om kassan, i anslutning till affärens cafédel. Här finns en dator med skrivare och kopiator. Kontakta personalen för hjälp med att skanna dokument. Utlåning och återlämning av reserverade artiklar från biblioteket sker vid post- och paketutlämning, i mitten av affären.
Pepparkvarnens Livs i Grebo
Servicepunkten i affären i Grebo finns till vänster om kassan, i anslutning till affärens entré. Här finns en surfplatta med skrivare, kopiator och möjlighet att scanna dokument. Utlåning och återlämning av reserverade artiklar från biblioteket sker vid post- och paketutlämning, längst in i affären.
Sjöberga Lanthandel i Kvarnvik
Servicepunkten i Sjöberga Lanthandel finns precis till höger om entrén med vacker utsikt över sjön Önn. För utlåning och återlämning av reserverade artiklar från biblioteket kontakta personalen. Affären erbjuder även möjlighet att ladda mobiltelefoner och surfplattor i anslutning till servicepunkten.
Här kan du få hjälp
På servicepunkten kan lanthandelns personal hjälpa dig:
- Söka information på en dator eller surfplatta.
- Navigera på kommunens webbplats och använda digitala tjänster.
- Få svar på enklare frågor eller veta var du ska vända dig i kommunen.
- Fylla i blanketter och använda skrivare för att skriva ut, kopiera eller scanna dokument (avgifter enligt bibliotekets taxa).
Det här finns i servicepunkten
- En dator eller surfplatta med genvägar till kommunens webbplats och andra samhällsresurser.
- Informationsbroschyrer om kommunala tjänster och aktiviteter i kommunen.
- En mindre informationstavla med aktuella händelser och information om kommunen.
- Möjlighet att ta del av medborgardialoger, exempelvis detaljplaner på samråd eller enkäter.
Vid en kris kan aktuell krisinformation också finnas på servicepunkten.
Träffa representanter från kommunen i din servicepunkt
Kommunens ambition är att vi som företräder kommunen ibland ska kunna komma ut till just din servicepunkt och prata om aktuella frågor.
Information om när vi kommer finns på informationstavlan i servicepunkten på sidan
Kommunrepresentanter på servicepunkterna
Ansökan om stöd för kommersiell service i noder på landsbygden
I de så kallade prioriterade noderna för bebyggelse och service på landsbygden som pekas ut i Bostadsförsörjningsplanen (Åtvidabergs kommuns serviceplan), kan verksamheter ansöka om att bli servicepunkter och få kommunalt stöd för att tillhandahålla viss service till medborgare. Förutsättningar för att kunna söka stödet anges i Regler för kommunalt stöd till prioriterade noder för bebyggelse och service på landsbygden se nedan.
Ansökan
Ansökan görs till Samhällsbyggnadsförvaltningen för två år i taget på särskild blankett. Den nu aktuella perioden är 2025-2026 och sista dag att lämna in ansökan är 20 januari 2025. Beslut fattas i enlighet med reglerna och meddelas sökanden.
Ansökan om kommunalt stöd för kommersiell service (PDF, 156 kB) Pdf, 164 kB.
Blanketten ska signeras och kan skickas med post eller scannas in och skickas via e-post.
Åtvidabergs kommun
Att. Förvaltningschef, samhällsbyggnadsförvaltningen
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Regler för kommunalt stöd till prioriterade noder för bebyggelse och service på landsbygden
Inledning
Dessa regler kompletterar Åtvidabergs kommuns bostadsförsörjningsplans kapitel ”Noder för
bebyggelse och service” som fyller funktionen av kommunens serviceplan. Syftet med serviceplanen
är att säkerställa långsiktig utveckling, främja och initiera insatser, som positivt påverkar tillgänglighet
till kommersiell service på landsbygden vad gäller dagligvaror och drivmedel. Ytterligare ett syfte är
att förhålla kommunens bostadsförsörjningsplan till vissa statliga stöd, som kräver att kommunen har
en serviceplan för att stöd ska beviljas till kommunen eller till företag.
De övergripande dokument som styr kommunens insatser för landsbygdsutveckling är Åtvidabergs
kommuns hållbarhetsprogram och kommunens Bostadsförsörjningsplan:
- Åtvidabergs kommun ska vara en plats där man kan bo oavsett vilken typ av bostad man har behov av
och oavsett om man vill bo i någon av kommunens tätorter eller på landsbygden. Kommunen ska vara
en plats där näringslivet kan blomstra och en plats dit turister och besökare känner att de vill
återkomma (ur Åtvidabergs kommuns Hållbarhetsprogram). - Grebo, Björsäter, Falerum och Hannäs är strategiskt viktiga som noder för service och bebyggelse i sina områden på landsbygden. Med servicepunkterna i fokus ska kommunen fortsätta utveckla servicen på landsbygden för att kunna ge en god samhällsservice till alla kommunens invånare (ur Åtvidabergs kommuns Hållbarhetsprogram).
- Föreliggande regler har tagits fram i linje med den regionala serviceplanen i Region Östergötland och den reglering som finns för statliga stöd till kommersiell service. Då det statliga stödet inte är tillräckligt har Åtvidabergs kommun, liksom många andra kommuner i landet, valt att utforma ett eget stöd. Utan det riskeras att servicen försvinner och därmed möjligheten att bo kvar alternativt att bosätta sig på vissa platser utanför centralorten.
Motiv för att det finns synnerliga skäl för stöd till handeln i utsatta områden i Åtvidabergs landsbygder
är att:
- kommersiell service i form av dagligvaror är av stor vikt för att kommunmedborgare ska kunna bo, leva och verka på landsbygden (det vill säga både för boende och för näringsliv)
- plats för kommersiell service även kan innebära en mötesplats och en trygghetspunkt, det vill säga värdet av kommersiell service är mer än enbart dess varor
- kommersiell service är en oumbärlig del för att förverkliga kommunens övergripande mål i Hållbarhetsprogrammet exempelvis vad gäller att Åtvidabergs kommun ska växa hållbart och kommuninvånarna ska bli fler samt att Åtvidabergs kommun ska vara en kommun för alla
- landsbygden ska kunna växa och utvecklas i kommunen även utanför centralorten
- varuförsörjningen på landsbygden långsiktigt kan vara viktig även ur ett beredskapsperspektiv.
Det kommunala stödet är utformat så att i första hand handlare av livsmedel i prioriterade noder för
bebyggelse och service erbjuds att åta sig att vara en lokal servicepunkt. Detta innebär att man åtar sig
att tillhandahålla servicetjänster för kommunens räkning och att man får en uppdragsersättning för det.
Utformningen för det kommunala stödet anges i dessa regler.
Avgränsning – vad omfattas av reglerna?
Fram till och med 2021 var 3 butiker utanför centralorten Åtvidaberg klassade som ”prioriterade landsbygdsbutiker” av Region Östergötland, det vill säga särskilt strategiskt viktiga för tillgången till dagligvaror på landsbygden. Dessa butiker ligger i Björsäter, Grebo och Kvarnvik. I Åtvidabergs kommuns Bostadsförsörjningsplans kapitel för noder för bebyggelse och service, som har funktionen av kommunens serviceplan, används inte begreppet prioriterad landsbygdsbutik. Istället omfattas en hel ort med dess omland eller bygd i det som prioriteras och benämns då som nod för bebyggelse och service. Dessa noder är desamma som de orter, där tidigare prioriterade butiker låg med tillägg för noden Falerum där dagligvarubutik för tillfället saknas.
Reglerna omfattar således de prioriterade noderna utanför Åtvidabergs centralort som är utpekade som noder för bebyggelse och service, dvs Björsäter, Grebo, Falerum och Hannäs socken (regionala och lokala noder).
Syfte med reglerna
Reglerna syftar till att definiera kriterierna för stöd som kommunen, utan finansiellt stöd från regionen och länsstyrelsen, kan ge till kommersiell service i de noder för bebyggelse och service som pekas ut i kommunens Bostadsförsörjningsplan (kommunens serviceplan).
Definitioner
Dagligvaror: Grundläggande varor såsom livsmedel, drycker, och hushållsartiklar som konsumenter köper flera gånger i veckan.
Mångsidigt utbud: Utbud av dagligvaror av varugrupper som mejeri, charkvaror, ägg, bröd, frukt och grönsaker samt hygienartiklar bör finnas representerade.
Öppet på åretruntbasis: Öppet året runt, minst fem timmar per dag, fem dagar i veckan. Säsongsbutiker kan inte erhålla stöd.
Servicepunkt: I en nod för bebyggelse och service kan det finnas en eller flera verksamheter som fungerar som så kallade servicepunkter, som till exempel en dagligvarubutik och/eller en drivmedelsstation. Det kan vara en av de redan etablerade butikerna, men även andra verksamheter kan komma att ingå. Det öppnar upp möjligheter för olika aktörer att kunna erhålla stöd från kommunen och förbättrar möjligheterna att erbjuda fler serviceslag på orten. Varje servicepunkt kan erbjuda olika servicetjänster utöver ordinarie verksamhet (se begreppsförklaringen nedan). En servicepunkt är en verksamhet i vilken en eller flera servicetjänster (se servicetjänster nedan) utförs och kan få stöd utifrån en bedömning av kommunen.
Krav för att bli en servicepunkt
Verksamheter med ett mångsidigt utbud av livsmedel, i en utpekad nod för bebyggelse och service, kan söka kommunalt stöd för att bli en servicepunkt för en eller flera servicetjänster, enligt beskrivningen nedan. Vanligen koncentreras tjänster och stöd till en och samma servicepunkt i en nod (på en ort), men kan också delas mellan olika verksamheter/servicepunkter inom noden, till exempel om noden saknar en lanthandel.
Att vara kommunal servicepunkt innebär att verksamheten åtar sig att tillhandahålla en eller flera servicetjänster, och kan efter en bedömning av kommunen få ersättning för detta.
Grundläggande kriterier (avtalsvillkor) som ska vara uppfyllda för att driva servicepunkt är:
- Servicepunkten ska vara öppen på åretruntbasis. Säsongsbutiker eller utlämningsställen, kan inte erhålla stöd. Hemleveranser avtalas och ersätts enligt särskilda regler för hemsändning av dagligvaror.
- Butiken/aktören ska hålla öppet minst fem timmar per dag, fem dagar i veckan.
- Lokalerna ska vara tillgängliga för personer med funktionshinder.
- Det ska vara väl skyltat utanför servicepunkten vilka servicetjänster som finns på servicepunkten.
- Det ska vara välskötta och lockande servicepunkter.
- Det ska finnas engagerad och kunnig personal i servicepunkten, i de fall där en servicetjänst kräver personal.
Val av servicepunkt och fördelning av medel
I en nod för bebyggelse och service kan flera handlare/aktörer utgöra en servicepunkt. Det maximala stöd som ges till en nod för bebyggelse och service består emellertid av ett fast belopp. Utses flera servicepunkter av kommunen fördelas medlen mellan servicepunkterna. Finns en lanthandel i noden ska denna i första hand erbjudas att bli servicepunkt. Väljer kommunen att bara ha en servicepunkt görs dels en bedömning av hur väl en verksamhet uppfyller grundkriterierna ovan, dels en bedömning utifrån följande aspekter:
- Hur väl en verksamhet gynnar en nod för bebyggelse och service bäst, utifrån ett medborgarperspektiv.
- Hur väl en verksamhet erbjuder det bästa strategiska läget alternativt den bästa strategiska insatsen för medborgarna.
- Hur väl en verksamhet har bäst förutsättningar för att fullfölja kommunens uppdrag i form av servicetjänster.
- Hur väl en verksamhet bäst svarar mot olika hänsyn i Åtvidabergs kommuns Bostadsförsörjningsplan och Hållbarhetsprogram.
Även följande aspekt kan vägas in i kommunens samlade bedömning av hur ett bidrag ska fördelas mellan flera servicepunkter om det blir aktuellt:
Servicepunkten erbjuder andra servicetjänster som exempelvis tillhandahållande av möjlighet till elbilsladdning, uthyrning av släpvagn, försäljning av fiskekort, tillhandahållande av fritidsbank, hjärtstartare etcetera.
Ansökan om att få bli en servicepunkt och att få möjlighet att tillhandahålla vissa servicetjänster ställs till Åtvidabergs kommun.
Beskrivning av servicetjänster och villkor
Åtvidabergs kommun möjliggör för servicepunkter inom de fyra noderna för bebyggelse och service att söka stöd för 6 olika servicetjänster. Gällande utformningen av servicepunkterna så bör det ske i samverkan mellan aktör och kommunen och utformningen bör anpassas efter lokala förutsättningar. Utseendemässig gestaltning och servicepunktens skyltning bör utformas lika för att igenkänningen av servicepunkterna på de olika orterna ska underlättas. Kommunen tillhandahåller därför skyltar, broschyrställ etcetera.
Servicetjänst 1 – Grundläggande kommersiell service i form av dagligvaror
Det maximala stödet som kan betalas ut i en nod för bebyggelse och service för servicetjänst 1, uppgår till 10 000 kronor per år. En förutsättning för att ansökan ska godkännas är att grundkriterierna ovan är uppfyllda, samt att verksamheten uppfyller följande tilläggskriterier:
- Servicepunkten erbjuder kommersiell service vad gäller dagligvaror med mångsidigt utbud, om möjligt även vissa kontanttjänster.
- Servicepunkten ska ha en omsättning på minst 2 miljoner1 kronor och max 11 miljoner kronor. Omsättning för andra produkter än dagligvaror samt andra servicetjänster ska avräknas vid beräkning av nettoomsättning, (till exempel specialvaror, drivmedel, ombudstjänster, café, uthyrning av fordon).
- Servicepunkten spelar en viktig roll för den kommersiella servicen vad gäller dagligvaror i noden.
- Servicepunkten är eller kan förväntas bli en mötesplats i bygden.
- Verksamheten kan erbjuda till exempel sittplatser och viss fikaservice. Servicepunkter ansvarar själv för inredning i samband med detta.
Servicetjänst 2 – Digital utrustning och arbetsplats
Servicepunkter inom de fyra prioriterade noderna kan söka stöd för att för allmänheten tillhandahålla digital utrustning och plats för den. Det maximala stödet som kan betalas ut i en nod för bebyggelse och service för servicetjänst 2, uppgår till 15 000 kr per år. Följande kriterier ska uppfyllas:
- Aktören ska för allmänheten tillhandahålla dator eller surfplatta med internetuppkoppling, skrivare med scanner för att de ska kunna utföra e-tjänster eller ta del av annan samhällsservice eller information via internet.
- Butiken/aktören tillhandahåller utrustningen (med vissa mjukvarukrav), internetuppkoppling och utrymme för utrustningen som arbetsplatsyta i butiken/verksamheten.
Kommunen kan vid behov låna ut möbler/inredning som behövs till utrustningen, en inventarielista ska då upprättas.
Om särskilda skäl finns, enligt kommunens bedömning, kan verksamhet med omsättning upp till 2 miljoner kronor beviljas stöd.
Servicetjänst 3 – Medborgarservice
Det maximala stödet som kan betalas ut i en nod för servicetjänst 3, uppgår till 10 000 kronor per år. En förutsättning för att ansökan ska godkännas är att grundkriterierna ovan är uppfyllda, samt att butiken/aktören tillhandahåller servicetjänst 2 digital utrustning och arbetsplats. Följande kriterier ska också uppfyllas:
- Butiken/aktören tillhandahåller service/information till invånare och upplåter plats i butiken för informationsmaterial, exempelvis broschyrställ och material för medborgardialog samt upplåter plats i butiken för tjänstemän och politiker att träffa invånare.
- Personalen bistår invånare med information om och från framför allt kommunen men även övriga offentliga sektorn. Även information om lokala aktiviteter och föreningars aktiviteter kan ingå.
- Personalen ska hjälpa invånare med att söka information på exempelvis kommunens eller andra myndigheters webbplatser, lotsa invånare var de kan vända sig för mer information.
- Personalen ska stödja invånare att använda e-tjänster exempelvis på kommunens webbplats, hjälp att fylla i blanketter, tillhandahålla material och bistå med information vid medborgardialog såsom exempelvis enkäter och planhandlingar samt information vid samråd.
- Skötsel av nodens kommunala anslagstavla och att anslå information på anslagstavlorna, även i servicepunkten. Vid en omställning till digital informationstavla kan uppdraget innebära att bereda plats för och ombesörja drift av digital informationsskärm eller motsvarande inomhus/utomhus.
- Butikens/aktörens personal ska delta vid utbildningstillfällen som anordnas av Åtvidabergs kommun.
Kommunen står för informationsställ och ombesörjer att kommunalt informationsmaterial levereras till butiken.
Servicetjänst 4 – Kris- och beredskapsservice
Det maximala stödet som kan betalas ut i en nod för bebyggelse och service för servicetjänst 4, uppgår till 5 000 kronor per år. Följande kriterier ska uppfyllas:
- Butiken/aktören förmedlar information lokalt i bygden vid kris- eller beredskapssituation.
- Upplåter vid behov plats i lokalen eller utanför lokalen för informationsmaterial, tjänstgörande personal eller utrustning som behövs i händelse av kris eller för beredskap.
Servicetjänst 5 – Biblioteksombud
Det maximala stödet som kan betalas ut i en nod för bebyggelse och service för servicetjänst 5, uppgår till 20 000 kronor per år. Följande kriterier ska uppfyllas:
- Utlåning av reserverad biblioteksmedia och återlämning av media.
- Butiken/aktören hjälper vid behov till att reservera och söka media på bibliotekets webbplats.
Kommunen tillhandahåller scanner och inloggningsuppgifter till bibliotekssystemet.
Uppdraget som biblioteksombud bygger på att transport av media med skolskjuts som trafikerar landsbygdsorterna under terminstid. Det innebär att servicen är tillgänglig under terminstid om inte annat överenskommits mellan lanthandlare och kommunen. I det fall skolskjuts inte kan användas för transport av biblioteksmedia kan transporterna utföras av servicepunkt i överenskommelse med kommunen.
Servicetjänst 6 – Lokalt anpassad service
Det maximala stödet som kan betalas ut i en nod för bebyggelse och service för servicetjänst 6, uppgår till 10 000 kronor per år. Följande kriterier ska uppfyllas:
- Aktören utför en service utifrån ett lokalt aktuellt behov av i sin bygd under året.
- Aktören och ansvarig tjänsteperson för landsbygdsutveckling kommer varje år överens om vilket uppdrag som det finns behov av det aktuella året.
- Aktören återredovisar årligen genomfört uppdrag till kommunen.
Val av uppdrag dokumenteras och följs upp varje år.
Årlig uppräkning av stödet
Det kommunala stödet uppräknas årligen med prisindex för kommunal verksamhet (PKV) för kostnadernas utveckling i fasta löner och priser enligt Sveriges kommuner och regioner. Uppräkningen sker årsvis med start 2026 och oktober månad föregående år ska användas som bas för indexuppräkningen.
Beskrivning av hur stödet kan sökas
Ansökan och beslut
Ansökan om att bli servicepunkt görs till samhällsbyggnadsförvaltningen för två år i taget på särskild blankett, senast sista oktober året innan en ny tvåårsperiod inleds. Beslut fattas utifrån inkomna ansökningar, i enlighet med kriterierna i dessa regler. Förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen fattar beslut på delegation från kommunstyrelsen.
För att kunna beviljas stöd krävs att kriterierna för en verksamhet ska kunna anses vara en så kallad servicepunkt uppfylls samt att kriterierna för respektive servicetjänst som söks för uppfylls. Kriterierna ska vara uppfyllda under hela sökperioden.
Villkor
Av beslutet framgår villkor för utbetalning av stödet. Om villkoren inte följs har kommunen rätt att återkräva utbetalt stöd. Aktör kan ansöka om förskottsbetalning för innevarande år. Om aktören överlåter sin verksamhet till annan aktör under pågående tvåårsperiod ansvarar aktören för att ingå avtal med den nya aktören om att fortsätta bedriva servicepunkten i enlighet med ursprungligt beslut under återstående del av beslutstiden för servicepunkten.
Uppföljning
Reglerna ska följas upp och aktualitetsprövas en gång varje mandatperiod, eller vid behov.
Senast uppdaterad