- Akut hjälp och krisstöd
- Trygg och säker
- Ekonomi, stöd och rådgivning
- Familj, barn och ungdom
- Äldre
- Funktionsnedsättning
- Frivilliga uppdrag i kommunen
- Borgerlig vigsel
- Dödsfall och begravning
- Nyanländ i kommunen
- Sjukvård och tandvård
- Transport och besök
- Psykisk ohälsa
- Missbruk och beroende
- Folkhälsoarbete
- Överklaga beslut
- Synpunkter och klagomål
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Datum | Öppettider |
---|---|
23 december | 8-12 |
24 december (Julafton) | Stängt |
25 december (Juldagen) | Stängt |
26 december (Annandag jul) | Stängt |
27 december | 8-12 |
30 december | 8-12 |
31 december (Nyårsafton) | Stängt |
1 januari (Nyårsdagen) | Stängt |
2 januari | 8-12 |
3 januari | 8-12 |
6 januari (trettondedag jul) | Stängt |
7 januari | Ordinarie öppettider |
Misstanke om barn som far illa
Om du är orolig att ett barn eller en ungdom på något vis far illa ska du vända dig till Individ- och familjeomsorgens (IFO) mottagningsfunktion. Du kan också använda vår e-tjänst för orosanmälan.
Alla som i sitt vardagliga liv kommer i kontakt med barn eller ungdomar och misstänker att de far illa bör anmäla detta till socialtjänsten.
Alla som i sitt yrke arbetar med barn och ungdomar, eller arbetar på en myndighet vars verksamhet berör barn och unga, är skyldiga att genast anmäla till socialtjänsten om man får kännedom om eller misstänker att barn eller ungdomar far illa.
Det behövs inga bevis för att göra en orosanmälan. Se på din oro som en omtanke som kan vara början till en positiv förändring för barnet och dess anhöriga.
Vill du vara anonym?
Som privatperson har du rätt att vara anonym. I så fall är det viktigt att du inte talar om ditt namn eftersom huvudregeln är att socialsekreteraren ska berätta för den som blivit anmäld vem som gjort anmälan.
Tänk på att om du anmäler anonymt så finns det ingen möjlighet för socialtjänsten att ta ny kontakt om det framkommer oklarheter.
Vad händer efter anmälan?
- Socialsekreteraren tar genast kontakt med familjen som du anmält och berättar om vad du varit orolig för.
- Om du gjort anmälan i egenskap av tjänsteperson är det bra om du och den du anmält träffas tillsammans med socialsekreterare. Du får då möjlighet att berätta om din oro direkt för den det gäller.
- Socialsekreteraren gör därefter en förhandsbedömning och tar ställning till om förhållandena ska utredas eller inte.
- När utredningen är klar erbjuds barnet eller familjen den hjälp som är lämplig.
Omhändertagande
Ibland händer det att förhållandena kring ett barn blir akut mycket allvarliga. Socialnämnden är då skyldig att se till att barnet inte längre utsätts för fara, och kan när det krävs besluta om att omedelbart omhänderta barnet.
I vissa fall handlar det om barn och ungdomar som lever på ett sätt som allvarligt skadar deras utveckling. De kanske använder droger eller begår kriminella handlingar. Om socialsekreteraren och barnet och/eller dess föräldrar inte är överens om att barnet behöver vård kan socialnämnden ansöka hos förvaltningsrätten om tvångsomhändertagande enligt LVU, lagen om vård av unga.
Skillnaden på ansökan och anmälan
När du själv ansöker om hjälp på grund av bekymmer i din familj öppnas alltid en utredning. När någon anmält oro för barn, tonåring eller vuxen görs först en förhandsbedömning om utredning ska inledas eller inte. Förhandsbedömningen ska vara färdig inom två veckor.
Senast uppdaterad