Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Åtvidabergs kommun har sedan den 1 januari 2017 ett avtal med Linköpings kommun om att alkoholhandläggarna från Linköpings kommun utför handläggning och tillsyn enligt alkohollagen för Åtvidabergs kommuns räkning.
För att få servera spritdrycker, vin, starköl och annan jäst alkoholdryck måste du i de flesta fall ha ett serveringstillstånd. Med servering menas varje form av överlämnande av alkoholdryck mot betalning eller ersättning.
Tillståndet kan gälla servering till allmänheten på restaurang men också servering riktad mot ett slutet sällskap; exempelvis en förening eller i en festvåning.
Tillståndet kan vara permanent eller tillfälligt. Ansökan måste också göras när ett beviljat tillstånd skall ändras vad gäller tid, serveringsyta, ägare etcetera.
För olika tillstånd ställs olika krav. Generellt kan sägas att serveringstillstånd bara får ges till den som kan visa att han med hänsyn till sina personliga och ekonomiska förhållanden är lämplig att utöva verksamheten.
Du hittar alla e-tjänster och blanketter för ansöka om tillstånd samt mycket mer i Självservice som du kan hitta till längst upp på sidan.
Alkohollagens regler om servering gäller för alla som deltar i försäljningen och alltså inte bara för företagaren/tillståndshavaren.
Alla som serverar alkoholdrycker har ett personligt ansvar för hur de sköter serveringen och för eventuella problem som kan uppstå. Om till exempel en servitör serverar en person som inte har uppnått rätt ålder (18 år) så kan servitören ställas till svars för detta. Han/hon riskerar böter.
Det är ytterst tillståndshavaren som har det övergripande ansvaret för vad personalen gör och hur verksamheten på restaurangen sköts. Överträdelser av regler kan innebära att kommunen återkallar serveringstillståndet.
Vid en ansökan om serveringstillstånd gör kommunen bland annat en bedömning av:
För handläggning och tillsyn av serveringstillstånd tar kommunen ut avgifter. Du hittar aktuella avgifter i vår sammanställning av Taxor och avgifter under Styrdokument här på webbplatsen.
Senast uppdaterad