Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Som fastighetsägare till ett hyreshus eller som hyresvärd har du ansvar för att hyresgästerna har en hälsosam boendemiljö och att din verksamhet inte påverkar miljön negativt.
Enligt miljöbalken ska du ha en fungerande egenkontroll för din verksamhet. Den hjälper dig att förebygga och åtgärda problem så att riskerna för påverkan på människors hälsa eller miljön minskar.
För att förhindra olägenhet ska en bostad bland annat:
Till miljökontoret kan man vända sig om man upplever problem i boendemiljön och inte får något gensvar hos fastighetsägare/hyresvärd. I första hand ber vi klagande att kontakta fastighetsägare om de inte redan gjort det, så att möjlighet ges att åtgärda problemet självmant. Har klagande redan haft kontakt med fastighetsägare utan att få respons så startar vi en utredning. Kontakt tas med fastighetsägare och tillsynsbesök kan göras för att bedöma om det är en olägenhet eller inte.
Konstaterar vi att det är en olägenhet försöker vi i första hand få fastighetsägaren att frivilligt åtgärda problemet. Händer ingenting kan vi förelägga denne om att vidta åtgärder. Ett föreläggande kan kombineras med vite vilket kan dömas ut om fastighetsägaren inte åtgärdar problemet.
För befogade klagomål tas en timavgift ut av fastighetsägaren som motsvarar nedlagd tid i ärendet. I den tiden ingår bland annat tillsynsbesök, kontakt med klagande och fastighetsägare och skrivelser.
Senast uppdaterad