Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Datum | Öppettider |
---|---|
23 december | 8-12 |
24 december (Julafton) | Stängt |
25 december (Juldagen) | Stängt |
26 december (Annandag jul) | Stängt |
27 december | 8-12 |
30 december | 8-12 |
31 december (Nyårsafton) | Stängt |
1 januari (Nyårsdagen) | Stängt |
2 januari | 8-12 |
3 januari | 8-12 |
6 januari (trettondedag jul) | Stängt |
7 januari | Ordinarie öppettider |
Hyreshus
Som fastighetsägare till ett hyreshus eller som hyresvärd har du ansvar för att hyresgästerna har en hälsosam boendemiljö och att din verksamhet inte påverkar miljön negativt.
Enligt miljöbalken ska du ha en fungerande egenkontroll för din verksamhet. Den hjälper dig att förebygga och åtgärda problem så att riskerna för påverkan på människors hälsa eller miljön minskar.
För att förhindra olägenhet ska en bostad bland annat:
- ge betryggande skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra störningar,
- ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt,
- medge tillräckligt dagsljus,
- hållas tillfredsställande uppvärmd,
- ge möjlighet att upprätthålla en god personlig hygien,
- ha tillgång till vatten i erforderlig mängd och av godtagbar beskaffenhet till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål.
Klagomålshantering
Till miljökontoret kan man vända sig om man upplever problem i boendemiljön och inte får något gensvar hos fastighetsägare/hyresvärd. I första hand ber vi klagande att kontakta fastighetsägare om de inte redan gjort det, så att möjlighet ges att åtgärda problemet självmant. Har klagande redan haft kontakt med fastighetsägare utan att få respons så startar vi en utredning. Kontakt tas med fastighetsägare och tillsynsbesök kan göras för att bedöma om det är en olägenhet eller inte.
Konstaterar vi att det är en olägenhet försöker vi i första hand få fastighetsägaren att frivilligt åtgärda problemet. Händer ingenting kan vi förelägga denne om att vidta åtgärder. Ett föreläggande kan kombineras med vite vilket kan dömas ut om fastighetsägaren inte åtgärdar problemet.
För befogade klagomål tas en timavgift ut av fastighetsägaren som motsvarar nedlagd tid i ärendet. I den tiden ingår bland annat tillsynsbesök, kontakt med klagande och fastighetsägare och skrivelser.
Senast uppdaterad