Drog- och tobaksfri skola
Alléskolan är en drog- och tobaksfri skola. Det är förbjudet att ta med droger, alkohol och tobak till skolans lokaler och områden.
Tobakslag
Rökning och snusning är enligt lag förbjuden i lokaler som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan verksamhet för barn och ungdom, samt på skolgårdar och motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem.
Det gäller absolut förbud av tobak på skolans område. Vår policy är att försöka medvetandegöra elever kring riskerna med användning av tobak även utanför skolans område.
Om du ses bruka tobak tar vi kontakt med din/dina vårdnadshavare.
Projektet ”Jag har lovat” mot en drogfri livsstil
Projektet "Jag har lovat" (tidigare "Livsstil Åtvidaberg") är ett samarbete mellan Alléskolan och Åtvidabergs Sparbank som syftar till att uppmuntra ungdomar att välja en drogfri livsstil.
Alla elever som börjar i årskurs 7 erbjuds möjlighet att teckna ett kontrakt där du förbinder dig att välja en drogfri livsstil. Du får ett rabattkort samt möjlighet att vara med på olika aktiviteter som bland annat resor. Du erbjuds också möjligheten att påbörja ett månadssparande i Sparbanken och vara med i utlottning av fina priser den dag du går ut årskurs 9.
Rutin för skolans alkohol- och drogförebyggande arbete
Att lyckas i skolan är den starkaste skyddande faktorn för alla barn och därför är det viktig att barn får en chans att lyckas i skolan och att skolan är en trygg plats. Enligt skollagen och vägledning för elevhälsan från Socialstyrelsen så har alla elever rätt till ett gott skolklimat med goda relationer till kamrater och till lärare. Eleverna har också rätt till undervisning där frågor som rör tobak, alkohol, narkotika och dopning integreras i olika ämnen för att eleverna ska ges en mer sammansatt bild av dessa områden.
Lagen om FN:s konvention om barnets rättigheter innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. Artikel 33 i barnkonventionen handlar om alla barns rätt att skyddas mot droger. I den nationella och regionala ANDT-strategin är det övergripande målet ”Ett samhälle fritt från narkotika och dopning, minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol och ett minskat tobaksbruk”. För det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är grunden att skydda barn och unga mot eget och andras skadliga bruk.
Syfte
Syftet med dokumentet är att förebygga, upptäcka och tidigt ingripa mot bruk av alkohol och droger och därigenom arbeta för en alkohol- och drogfri uppväxt och förhindra missbruk. Dokumentet bidrar till tydlighet kring rutiner och ger ett stöd till både personal, elever och vårdnadshavare.
Definition av begreppet droger och missbruk av alkohol
Begreppet droger används i detta dokument som ett samlingsnamn för narkotika, dopningsmedel, narkotikaklassade läkemedel, lösningsmedel/drivgas som sniffas, andra berusningsmedel och hälsofarliga eller beroendeframkallande preparat som är förbjudna enligt gällande lagstiftning. All olovlig användning av sådana droger är att betrakta som missbruk. Med missbruk av alkohol avser det ett osunt eller olagligt förhållningssätt och när användandet går ut över individens sociala liv, såsom hem, familj, vänner och skola.
Policy gällande alkohol och narkotika på Åtvidabergs kommuns skolor
Skolorna i Åtvidabergs kommun är alkohol- och drogfria. Alkohol och droger får inte brukas, innehas, säljas eller förvaras på skolan. Ingen får vistas i skolan i berusat/påverkat tillstånd. Detta gäller även skolverksamhet som sker utanför skolområdet, som till exempel aktivitetsdagar, studiebesök, studieresor, praktikplatser, övernattningar och projektresor.
Riktlinjer gällande alkohol och narkotika på Åtvidabergs kommuns skolor
- Personal på skolorna ska ha kännedom om policy, riktlinjer och rutiner. Det är rektors ansvar att informera personal vid läsårsstart, vid nyanställning och vid praktikplatser.
- Elever på skolorna ska ha kännedom om policy, riktlinjer och rutiner. Det är mentorns ansvar att informera elever i klassen vid läsårsstart.
- Vårdnadshavare ska ha kännedom om policy, riktlinjer och rutiner. Det är skolans ansvar att informera vårdnadshavare på föräldramötet vid läsårsstart.
- Alla skolans aktiviteter ska vara alkohol- och drogfria.
- Skolan ska arbeta aktivt med hälsofrämjande och förebyggande insatser mot alkohol och droger.
- Alla barn, unga och vuxna som arbetar i skolan ska få en hälsosam miljö att vistas i.
- I brottsförebyggande syfte kan polishundar komma att användas vid genomsök av skolans lokaler. Brottsförebyggande sök sker i samråd mellan skolledning och polis och behöver inte grundas på en konkret brottsmisstanke. Genomsök sker inte på skoltid när elever vistas i skolan.
Rutiner gällande alkohol och narkotika på Åtvidabergs kommuns skolor
Följande rutiner ska alltid följas beroende på uppkommen situation:
- 1.1 Rutin när elev misstänks provat på alkohol
- 1.2 Rutin när elev misstänks missbruka alkohol
- 1.3 Rutin när elev misstänks bruka droger
- 1.4 Rutin när elev bedöms vara alkohol- och/eller drogpåverkad i skolan
- 1.5 Rutin vid omhändertagande av alkohol och/eller droger i skolan
- 1.6 Rutin vid misstanke om försäljning av alkohol och/eller droger i skolan
Ansvarig | ||
---|---|---|
Elev uppmärksammas | Personal som uppmärksammar att en elev brukat alkohol ska informera rektor. | Upptäckande personal |
Rektor informeras | Rektor informeras och ansvarar för vidare arbete. Rektor gör tillsammans med personal från elevhälsoteamet en bedömning om åtgärder utifrån elevens ålder och hur bruket av alkoholen varit. | Rektor |
Om rektor beslutar om vidare åtgärder sker följande:
Kontakt tas med vårdnadshavare och/eller olika myndigheter | Rektor kallar vårdnadshavare till ett | Rektor |
Orosanmälan | Orosanmälan till socialtjänsten. | Rektor |
Dokumentation | Händelsen och vidtagna åtgärder ska | Rektor |
Uppföljning | Rektor ansvarar för uppföljande samtal | Rektor |
Relaterad information
Senast uppdaterad