Kommunsekreterare
Kommunstyrelsens roll i kommunen liknar den roll regeringen har för hela Sverige. Ledamöterna i kommunstyrelsen utses av kommunfullmäktige, och består av förtroendevalda från både majoritet och opposition.
Kommunstyrelsen ansvarar för alla kommunens verksamheter, förutom de verksamheter som en annan nämnd, bolag, stiftelse eller förening har hand om. Kommunstyrelsen ska leda, samordna och ansvara för kommunens verksamheter, utveckling och ekonomi.
Några av kommunstyrelsens uppgifter är att:
Kommunstyrelsens ordförande
Thomas Lidberg (S)
0120-831 11
thomas.lidberg@atvidaberg.se
Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande
Joakim Magnusson (C)
joakim.magnusson@atvidaberg.se
Kommunstyrelsens 2:e vice ordförande
Tommy Aarna (M)
tommy.aarna@atvidaberg.se
Samtliga förtroendevalda hittar du i kommunens register över de förtroendevalda, se länk i relaterad information nedan.
I Åtvidabergs kommun finns fem utskott som lyder under kommunstyrelsen. Ett utskott är en grupp förtroendevalda inom kommunstyrelsen som har hand om en viss fråga. Kommunstyrelsen utser fem stycken ledamöter och två ersättare i varje utskott.
Utskotten är:
Utskotten förbereder och arbetar med ärenden (beredning) som berör deras ansvarsområde. När det är klart ger utskottet förslag på beslut till kommunstyrelsen.
Samtliga förtroendevalda i utskotten hittar du i kommunens register över de förtroendevalda, se länk i relaterad information nedan.
Senast uppdaterad