- Kontakt
- Kommunfakta
- Kommunens organisation
- Politik och demokrati
- Diarium, arkiv och sekretess
- Överklaga beslut, rättssäkerhet
- Press- och informationsmaterial
- Hållbara transporter
- Konsumentvägledning
- Borglig vigsel
- Kris och beredskap
- Dataskyddsförordningen (GDPR)
- Service och kvalitetsarbete
- Val till EU-parlamentet 2024
- Notarius publicus
- Om kommunens självserviceportal
- Vision, mål och verksamhetsstyrning
- Hållbarhetsveckan
Kommunsekreterare
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens roll i kommunen liknar den roll regeringen har för hela Sverige. Ledamöterna i kommunstyrelsen utses av kommunfullmäktige, och består av förtroendevalda från både majoritet och opposition.
Kommunstyrelsen ansvarar för alla kommunens verksamheter, förutom de verksamheter som en annan nämnd, bolag, stiftelse eller förening har hand om. Kommunstyrelsen ska leda, samordna och ansvara för kommunens verksamheter, utveckling och ekonomi.
Några av kommunstyrelsens uppgifter är att:
- leda och samordna förvaltningen och all arbete i kommunen
- genomföra kommunfullmäktiges beslut
- ha uppsikt över verksamheterna i de andra nämnderna, kommunala företag, stiftelser och kommunalförbund
- följa frågor som kan påverka kommunens utveckling och ekonomi
- ansvara för kommunens hållbarhetsarbete
- ansvara för näringslivsfrågor, besöksnäring och landsbygdsutveckling
- ansvara för kommunens centrala informations- och kommunikationsverksamhet
- ha hand om frågor som rör förhållandet mellan kommunen som arbetsgivare och dess arbetstagare
Kommunstyrelsens ordförande
Thomas Lidberg (S)
thomas.lidberg@atvidaberg.se
Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande
Joakim Magnusson (C)
joakim.magnusson@atvidaberg.se
Kommunstyrelsens 2:e vice ordförande
Tommy Aarna (M)
tommy.aarna@atvidaberg.se
Förtroendevalda
En förtroendevald person får sitt politiska uppdrag av väljarna eller av en politisk församling, till skillnad från de som får ett uppdrag genom att anställas.
Relaterad information
Senast uppdaterad