Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Upphandlingsstrateg
Franz Larsson
0120-830 11
franz.larsson@atvidaberg.se
Ett första steg för att bli leverantör till kommunkoncernen är att vara uppdaterad om vilka upphandlingar som annonseras och när.
Vi som kommun måste enligt lag annonsera våra upphandlingar som överstiger gränsvärdet för direktupphandling i en allmänt tillgänglig databas, och använder för närvarande Mercell TendSign.
Framgångsrik anbudsgivning bygger på proaktivitet. Bäst förberedd - vinner fler affärer!
Kategori | Krav på leverantör | Bevishandling till anbud? |
---|---|---|
Behörig att utöva yrkesverksamhet | Företaget ska vara registrerat i bolagsregister. | Nej, kommunen kontrollerar. |
Uteslutningsgrunder | Företaget får inte ha dömts för brott enligt uteslutningsgrunderna eller ha liknande förelkiggande uteslutningsskäl enligt upphandlingslagarna. | Nej, kommunen kontrollerar. |
Ekonomisk ställning | Företaget ska som lägst inneha kreditratingvärdet 40 hos Creditsafe. I vissa upphandlingar krävs ett högre lägstavärde. Skatteskulder i A-mål får ej förekomma. | Nej, kommunen kontrollerar. |
F-skatt & momsregistrering | Företaget ska vara registrerat för F eller Fa-skatt samt momsregistrerat. | Nej, kommunen kontrollerar. |
Teknisk & yrkesmässig kapacitet | Företags- & verksamhetsbeskrivning och i förekommande fall genomförda referensuppdrag. | Begärs ofta till anbudet som fritextsvar. |
Kvalitet & miljö | Ledningssystem för kvalitet samt för miljö och ibland arbetsmiljö. | Begärs ofta till anbudet i form av utdrag ur företagets egna system eller tredjepartscertifikat. |
Det är främst tre olika alternativ som finns för en leverantör som vill samarbeta med andra. Dessa alternativ är:
Företag får alltså samarbeta under förutsättning att det inte finns konkurrensrättsliga hinder (ex. kartellbildning) för samarbeten mellan leverantörer.
Myt: Upphandlaren får inte prata med leverantörer inför påbörjandet av en upphandling!
Sanning: Upphandlaren både får och bör prata med leverantörer, och alldeles särskilt inför en upphandling. Dialog är en utmärkt metod för att myndigheten ska få bättre kännedom om det som ska upphandlas, om dem som levererar varan/tjänsten och om förutsättningarna på den aktuella marknaden. Det är en del av det förarbete som bör göras inför alla upphandlingar och utgör grunden för ett väl fungerande samarbete under avtalstiden. Dessutom minskar risken för missförstånd vilket ofta leder till fler kvalificerade och bättre anbud. Däremot ska dialogen följa grundprinciperna om öppenhet och likabehandlande sätt genom att ge samma information till alla leverantörer.
Myt: För att upprätthålla likabehandlingsprincipen måste upphandlaren bjuda in "alla" leverantörer till dialog!
Sanning: Att bjuda in "alla" är sällan realistiskt eller gynnsamt och ingen regel säger att samtliga potentiella leverantörer måste bjudas in. Upphandlaren ska däremot skaffa tillräckligt med kunskap för att självständigt kunna ta fram upphandlingsdokument och ingen leverantör ska varken i eller utanför dialogen kunna påverka utformningen till fördel för sig själva.
Det innebär därför inte att man har brutit mot likabehandlingsprincipen om man inte har bjudit in samtliga leverantörer.
Myt: Det är alltid bara lägst pris som får kontrakt!
Sanning: En upphandlare ska välja det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, men grunden för att tilldela ett kontrakt kan ske på annat än bara faktorn pris.
Att säkerställa kvalitet kan göras med enbart obligatoriska krav och en utvärdering på bara lägsta pris. Men i många fall viktas priset mot kvalitetskriterier i utvärderingen, vilket kan göra att ett anbud med ett högre monetärt pris kan vinna över ett anbud med monetärt billigare pris.
Slutsats; pris har såklart en avgörande roll i våra inköp, men det betyder inte att kvalitet sakas eller inte beaktas vid utvärdering. Lägstapris måste per definition inte betyda sämre kvalitet.
Myt: Vårt företag är för litet för att lämna anbud!
Sanning: Inget företag är för litet. Möjligheterna för småföretag är flera.
För det första finns det mindre upphandlingar, precis som det finns mindre företag.
För det andra kan alla anbudsgivare åberopa andra företags kapacitet för att uppfylla kvalificeringskrav avseende ekonomisk ställning och teknisk- & yrkesmässig kapacitet.
För det tredje kan man ofta använda underleverantör för utförande/leverans och det finns inget som säger att småföretaget inte kan använda ett större företag som underleverantör.
Senast uppdaterad