Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Samhällsinformation
Säkerhets- och beredskapsfunktion
Är du beredd om krisen kommer? Alla invånare har ett eget personligt ansvar för sin egen och sina näras säkerhet. Om du ser till att klara dig själv en viss tid vid en kris kan samhällets resurser användas till att hjälpa de mest nödställda.
En kris kan uppstå till följd av extrema väderförhållanden såsom kraftigt regn och stormar, eller genom avbrott i elförsörjning och telekommunikation, vilket kan få betydande konsekvenser för både samhället och enskilda individer. Du kan själv påverka din situation vid en stor olycka eller kris. Ha alltid en beredskap för att klara familjens grundbehov under en veckas tid.
Vid en kris är det också viktigt att komma ihåg att vara källkritisk och inte sprida falska rykten.
MSB:s broschyr "Om krisen eller kriget kommer" för nedladdning
Här hittar du information om hur du ansöker om plats på förskola och fritidshem, hur du ändrar barnets placering och hur du säger upp platsen.
Viktigt meddelande till allmänheten, även kallat VMA, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i samhällsviktiga funktioner.
Skyddsrum ska kunna ge skydd åt människor vid krig. Hos MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, finns information om var de finns, hur de fungerar och vem som ansvarar för dem.
Dagens samhälle är sårbart för långvariga elavbrott. Att plötsligt behöva klara sig utan el under en eller flera dagar kan kännas svårt. På denna sida har vi samlat tips och information på hur du kan förbereda dig för elavbrott.
När det inträffar en oväntad händelse eller kris som påverkar hela samhället är det viktigt att samverka med varandra. Därför finns samverkan Östergötland som består av länets 13 kommuner, ett antal statliga myndigheter och andra relevanta samverkansaktörer som har i uppdrag att jobba med samhällets krisberedskap.
Åtvidabergs kommun ansvarar för de invånare som bor, vistas eller befinner sig på besök i kommunen, såväl under normala förhållanden, som under en kris. Under en krissituation har kommunen också ansvaret för att verksamheter inom kommunen fungerar, såsom äldreomsorg, skola, räddningstjänst, fjärrvärme och vattenförsörjning.
Under en kris har kommunen ett geografiskt områdesansvar vilket innebär att kommunen ska (om så behövs) samverka med andra kommuner, länsstyrelsen, myndigheter och företag som berörs av krisens händelseförlopp. Beroende på hur stor krisen är avgör hur många andra aktörer och organisationer som blir inblandade i händelsen. Vid en olycka där fler kommuner drabbas samtidigt blir länsstyrelsen ansvarig för att samordna arbetet på regional nivå.
Vid omfattande händelser som inte kan hanteras i den egna verksamheten har kommunen en särskild krisledningsorganisation, en så kallad stab. Kommunen ska i första hand fungera i sin ordinarie organisation och verksamhet men när förstärkning vid en händelse behövs träder krisledningsstaben in.
Varje specifik händelse avgör när och om krisledningsorganisationen ska träda i kraft. Beroende på vad som inträffat avgör vilka funktioner i staben som involveras och på vilket sätt.
Alla kommuner är skyldiga att ha en krisledningsnämnd. Krisledningsnämnden träder i kraft om händelsen är så pass allvarlig att kommunens krisledningsorganisation inte kan hantera händelsen med egna resurser. Krisledningsnämnden är då högst ansvariga inom kommunen vid en extraordinär händelse.
Begreppet "extraordinär händelse" är en händelse som avviker från det normala och innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner.
Extrem väderlek kan till exempel vara en ordinär händelse. Det beror på hur många människor som drabbas och vilka funktioner i samället som blir lidande. På samma sätt är det med elavbrott. Under den kalla årstiden kan elbortfall drabba hårdare än under sommaren. Allvarlig smitta, utsläpp av farliga ämnen och hot om våld och terrorism är fler exempel på vad som kan kallas extraordinär händelse.
Telefonnummer till kommunens växel och upplysningscentral vid extraordinär händelse är 0120-830 00.
Du kan även ringa 113 13 som är Sveriges nya nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället.
All information som lämnas på 113 13 är verifierad information, det vill säga den är avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi, större trafikolycka eller en översvämning. Du kan också ringa och lämna upplysningar till 113 13.
Kommunen ska oavsett tid på dygnet ha tilllgänglighet, beredskap och en förmåga att hantera händelser av varierande karaktär, till exempel extraordinära händelser, mindre allvarliga händelser eller annan form av störning i sin organisation och i sitt geografiska område. För att upprätthålla denna förmåga så finns en så kallad TiB-funktion som i Åtvidaberg sköts via Räddningstjänsten Östra Götaland (RTÖG).
Räddningstjänsten Östra Götalands webbplats
Alla har ett ansvar för att vi ska kunna leva i ett tryggt och säkert land. Ett stort ansvar vilar på det offentliga, men som privatperson har också du ett grundläggande ansvar.
En grundläggande princip i vårt samhälle är att var och en av oss har ett primärt ansvar för att skydda vårt liv och vår egendom. Det gäller vid olyckor i vardagen, hemma och på fritiden. Men det gäller också vid svåra olyckor eller kriser som kan påverka stora delar av vårt samhälle och ytterst hota vår demokrati och mänskliga rättigheter.
Var den enskildes ansvar börjar och slutar och det offentligas ansvar tar vid finns inte reglerat så att det i alla lägen går att veta exakt hur ansvarsfördelningen ser ut. Det är beroende av händelse och framför allt hur din egen förmåga ser ut.
Sjuka, gamla och barn är grupper som inte kan ta ett ansvar på samma sätt som en vuxen och frisk människa. Generellt kan man dock säga att det offentliga får ta ett större ansvar vid svåra kriser än vid händelser med begränsade konsekvenser.
Lagen om skydd mot olyckor utgår från principen att den enskilde har ett primärt ansvar för att skydda sitt liv och sin egendom. Det innebär att du själv ska genomföra och bekosta olika åtgärder för att begränsa skador som kan uppstå vid en olycka. Det är först när du inte klarar av att hantera en händelse som det offentliga ska kunna ge stöd.
Det offentliga har ett omfattande ansvar för att bland annat el- och telekommunikationer, vattenförsörjning, transporter och sjukvård fungerar. Men ett säkert samhälle förutsätter också att du som enskild tar ett ansvar som omfattar vardagens olyckor i hem och fritidsmiljö till större händelser som kan påverka vårt samhälle.
I ditt ansvar ingår att:
Det offentliga, exempelvis myndigheter och kommuner, måste också ge dig som enskild förutsättningar att hantera din egen säkerhet på ett rimligt sätt. Risken för att utsättas för skador i vårt samhälle ska vara så liten som möjligt och vi ska kunna räkna med akut hjälp och stöd vid en svår olycka.
En förutsättning för att du som enskild individ ska kunna ta ditt ansvar är också att det offentliga erbjuder utbildning och information för att öka dina kunskaper om hur man kan förebygga och hantera olyckor och kriser.
Senast uppdaterad