Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Miljökontoret
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel. Du som fastighetsägare har själv ansvar för ditt vatten om det kommer från egen brunn.
Du som har egen brunn ansvarar själv för kontrollen av ditt vatten. Kontrollen innebär att du regelbundet bör kontrollera att brunnen är tät och är skyddad från föroreningar som avlopp, skadedjur, gödsel och kemikalier. I kontrollen ingår också att regelbundet provta sitt vatten. Normalt behöver man analysera mikrobiologiska, kemiska samt några olika fysikaliska parametrar som färg och turbiditet (grumlighet). Utöver det kan det vara aktuellt att analysera även andra metaller men också radon och uran, speciellt om du har en djupborrad brunn.
Det finns flera ackrediterade laboratorier som du kan vända dig till om du vill kontrollera vattenkvaliteten. Det är Swedac som ackrediterar och på deras hemsida man kan söka fram olika laboratorier som analyserar dricksvatten. Eurofins och SGS är två av de laboratorier som har inlämning i Linköping. När du beställer provtagningskit får du gärna kryssa i att miljökontoret kan få en kopia på analysresultatet om den möjligheten finns.
Hyr du en bostad med egen brunn ska du i första hand vända dig till fastighetsägaren vid eventuella frågor om vattenkvaliteten. Om du och fastighetsägaren inte kommer överens kan du kontakta miljökontoret.
En vanlig orsak till dålig vattenkvalitet är otät brunn och inläckage från närliggande avlopps- eller gödselanläggningar. Det kan även finnas naturliga orsaker som orsakats av den jordart eller berggrund där brunnen är anlagd. Om det visar sig att vattnet i din brunn inte är tjänligt behöver du ta hjälp av någon som är kunnig och som kan ge råd om lämpliga åtgärder. Det finns flera sådana företag som kan bistå med hjälp och råd.
Brunnsarkivet är ett nationellt register som används för att identifiera brunnar inom ett område.
Vinsterna med att brunnen är registrerad är flera, bland annat att andra som vill borra efter vatten eller värme/energi i området har möjlighet att ta hänsyn till din brunn. Dessutom är det bra information att ha när kommunen tar fram översiktsplaner och detaljplaner för ett område, eller vid andra förändringar som påverkar din brunn. Och kanske framför allt, en registrerad brunn ökar chanserna för räddningstjänsten att skydda din brunn om en miljöolycka skulle inträffa i området.
Genom att du registrerar din brunn och lämnar information om vattnets kvalitet och kvantitet, bidrar du till att vi gemensamt får bättre kunskap om tillgången och kvaliteten på grundvattnet i olika områden inom kommunen. Den informationen är viktig för kommunen som planeringsunderlag för VA-utbyggnad och framtida behov av dricksvatten.
Registreringen av din brunn sker genom att fylla i ett enkelt e-formulär på SGU:s webbplats (Sveriges geologiska undersökning).
Kontakta gärna miljökontoret vid frågor.
Senast uppdaterad