Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8.00-16.00
Tisdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-16.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-12.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Stabschef kommunledningsförvaltningen
Kansli-, kommunikations- och säkerhetschef
Mattias Geving
0120-831 21
mattias.geving@atvidaberg.se
Åtvidabergs kommun har under vissa förutsättningar rätt att ta ut avgifter för utlämnande av allmänna handlingar.
Kommunstyrelsen och övriga nämnder ska ta ut avgift enligt bestämmelserna i denna taxa för den som
begär ut:
Med allmän handling menas en framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan läsas,
avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel om den förvaras hos myndighet
och är att anse som inkommen eller upprättad hos myndigheten. Exempel på handlingar som kan vara
allmänna är protokoll, brev, kartor, ritningar, e-post, telefax, fotografier och digitala lagringsmedier.
För regler kring handlingsutlämnande hänvisas till tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och
sekretesslagens bestämmelser. I kommunstyrelsens delegationsordning finns reglerat vem som får
fatta beslut att vägra lämna ut en allmän handling.
Utskriftsformat som finns angivit i denna taxa kan vara begränsade av kommunens tekniska utrustning
för kopiering och utskrift vilket i enskilda fall kan innebära att vissa handlingar inte kan skrivas ut i
eller överföras till alla format.
Samtliga kommunala myndigheter inom Åtvidabergs kommun ska ta ut avgift enligt denna taxa.
Avgiften kommer den myndighet till del som lämnat ut handlingen. Avgiften betalas via Swish eller
mot faktura. Samtliga avgifter anges exklusive moms.
När avgift tas ut har kommunen även rätt att ta ut avgift för porto för brev överstigande 50 gram,
postförskott eller annan kostnad för att förmedla den begärda handlingen till mottagaren.
Avgiften utgår per sida, i normalfallet A4 och inte per papper. Dubbelsidiga kopior debiteras därmed
som två sidor. Om det är uppenbart att en större beställning delas upp i flera beställningar i syfte att
inte behöva betala avgift ska dessa beställningar ses som en beställning.
Vid omfattande eftersökning för en arbetsinsats som går utöver rutinbetonad åtgärd utgår kostnad med
125 kr per påbörjad fjärdedels arbetstimme. Vad som är en rutinbetonad åtgärd bedöms av
förvaltningen som meddelar den sökande om eventuell avgift så att denne kan ta ställning till detta,
eller om begäran i annat fall ska avslås.
I det fall en enskild frekvent har begärt kopior av allmänna handlingar men inte betalat föreskriven
avgift kan kommunen kräva att den enskilde betalar hela eller delar av föreskriven avgift i förskott.
Tillämpning av taxan är att jämställa med verkställighet. Uppkommer en fråga om avsteg från taxan
ska det avgöras av respektive nämnd eller av nämnden utsedd delegat.
Avgift ska inte tas ut vad gäller kopior och utskrifter av upptagningar av allmänna handlingar, fotografier på kopieringspapper, kartor och ritningar, mikrokopior av bygglovshandlingar när följande organ eller personer begär ut handlingen:
Avgift utgår aldrig när initiativet till utlämnande kommer från kommunen. I ärenden rörande
myndighetsutövning mot enskilda ska första kopian vid expediering av beslutet jämte tillhörande
handlingar som åberopas i beslutet vara avgiftsfri för den enskilde. Önskar den enskilde fler kopior ska
avgift tas ut.
I övrigt gäller taxan oavsett vem som begär ut den allmänna handlingen.
Beställning upp till nio sidor tillhandahålls utan kostnad. Om en beställning omfattar tio sidor eller
mer ska avgift tas ut för kopia av allmänna handlingar och för utskrift av upptagningar av allmänna
handlingar. Avgiften för en beställning omfattande tio sidor är 50 kr. För varje sida därutöver är
avgiften 2 kr.
Avskrift av handling är 125 kr per påbörjad fjärdedels arbetstimme.
Handlingar som finns lagrade elektroniskt och som med enkla medel kan e-postas är kostnadsfritt. För
material som måste skannas (till exempel efter en sekretessprövning) tas avgift ut om beställningen omfattar
tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida
därutöver kostar 2 kronor.
Ska allmänna handlingar lämnas ut digitalt och beställaren vill få materialet lagrat digitalt utgår en
avgift för detta.
USB-minne: 150 kr inklusive lagringsmedia. Eventuella kostnader för scanning tillkommer.
Beställning upp till nio fotografier tillhandahålls utan kostnad. Om en beställning omfattar tio
fotografier eller mer ska avgift tas ut för kopia av allmänna handlingar och för utskrift av upptagningar
av allmänna handlingar.
Avgiften för utskrift av fotografi på fotopapper är följande:
Normalt ska fotografier skrivas ut på vanligt A4 papper.
För utskrifter av upprättade kartor eller ritningar gäller följande avgifter:
Format | Svartvitt | Färg |
---|---|---|
A0 | 75 kronor per sida | 80 kronor per sida |
A1 | 60 kronor per sida | 65 kronor per sida |
A2 | 40 kronor per sida | 43 kronor per sida |
A3 | 30 kronor per sida | 32 kronor per sida |
A4 | 10 kronor per sida | 11 kronor per sida |
För kartor som produceras utifrån primärkartan på beställning finns särskilda avgifter.
För mikrokopior av till exempel bygglovshandlingar gäller följande avgifter:
Dubblettbetyg avgångs- eller terminsbetyg framställs endast genom avskrifter ur betygskatalog.
Avskrift av ett betyg kostar 150 kronor.
För kopia av betyg gäller avgifter enligt kopior och utskrifter av upptagningar av allmänna handlingar.
Avseende allmänhet som önskar få en enstaka kopia på en medhavd handling gäller följande avgifter:
Föreningar som erhåller bidrag från Åtvidabergs kommun erbjuds reducerad taxa, till 1 kr/sida (A4)
samt 2 kr/sida (A3).
Allmänhet som önskar få större volymer upptryckta ska hänvisas till lokala tryckerier då
tryckeritjänster till enskilda inte faller inom den kommunala kompetensen att utföra.
Senast uppdaterad