Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Betygen ska spegla elevernas kunskap och sätts från årskurs 6. Från årskurs
1-5 ges skriftliga omdömen terminsvis. Omdömena ska vara ett komplement vid utvecklingssamtal.
Från och med höstterminen i årskurs 6 ska eleverna i grundskolan ha betyg varje termin utifrån betygsskalan F till A, där F står för ej godkänt resultat, E står för den lägsta graden av godkända resultat och A utgör den högsta måluppfyllelsen. Läraren ska följa och bedöma elevernas kunskapsutveckling. Bedömningarna hänger samman med undervisningen och ska kartlägga och värdera elevernas kunskaper, återkoppla för lärande, synliggöra praktiska kunskaper och utvärdera undervisningen. Om läraren bedömer att det finns risk för att en elev inte kommer att uppnå det lägsta godkända betyget, E, är skolan skyldig att utreda om eleven är i behov av särskilt stöd.
Senast uppdaterad