Mottagning för ekonomiskt bistånd
Tidigare kallat socialbidrag eller försörjningsstöd.
socialkontoret.eko@atvidaberg.se
Telefontid
Måndag–fredag 8.30–9.15 (övrig tid telefonsvarare).
Nya ärenden
0120-832 37
Löpande ärenden
0120-832 11
Besöksadress
Ingatorpsvägen 4
597 43 Åtvidaberg
Öppettider i socialkontorets reception
Måndag och torsdag 10.00–11.00
Postadress
Åtvidabergs kommun
Socialkontoret
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Budget och skuldrådgivning
Socialjouren vid akuta behov under kvällar och helger
Telefontid
Måndag-torsdag 17.00-24.00
Fredag 17.00-01.00
Lördag 13.30-01.00
Söndag 13.30-24.00
Ekonomiskt bistånd – ett sista alternativ vid tillfälliga ekonomiska problem.
Ekonomiskt bistånd, tidigare kallat socialbidrag eller försörjningsstöd, är ett behovsprövat stöd som är tänkt som en tillfällig insats i avvaktan på annan inkomst.
Biståndet beräknas utifrån riksnormen som bestäms av regeringen och innehåller kostnader för livsmedel, kläder och skor, fritid och lek, hygien, barn- och ungdomsförsäkring, förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och TV-avgift. Riksnormen tar hänsyn till hur många personer som finns i hushållet, ålder på barn och skolungdomar, om barn och skolungdomar äter lunch hemma samt om vuxna är ensamstående eller sammanboende.
Det ekonomiska biståndet är tänkt som ett sista alternativ vid tillfälliga ekonomiska problem och du behöver först ha gjort allt du kan för att själv klara din situation. Det betyder att om du haft egna inkomster som motsvarar det ekonomiskt biståndet, men använt dina pengar till annat, kan du som regel inte få ekonomiskt bistånd. Du har själv ett ansvar för att planera din ekonomi.
Sedan juli 2016 gäller skärpta krav på att den som ansöker om ekonomiskt bistånd ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Detta innebär bland annat att du som kan arbeta ska vara anmäld på Arbetsförmedlingen, aktivt söka arbete samt aktivitetsrapportera för att ha rätt till ekonomiskt bistånd.
Har du blivit anvisad en praktik, arbetsträning eller annan arbetsförberedande åtgärd är du skyldig att följa uppgjord planering och tacka ja till erbjuden insats eller anvisat arbete. För den som har rätt till etableringsplan följer en skyldighet att delta i de aktiviteter som framgår av etableringsplanen. Det kan exempelvis vara att delta i grundutbildning i svenska.
Är du sjukskriven måste detta styrkas med ett intyg från den läkare du besökt.
Ekonomiskt bistånd är en sista utväg som du kan få först när alla andra lösningar är uttömda. Du har ett ansvar att i första hand söka andra möjligheter till inkomster, exempelvis olika former av ersättning från Försäkringskassan eller A-kassa. Om du studerar kan du ha rätt till studiestöd från CSN.
När du ansöker om ekonomiskt bistånd görs en plan för hur du ska komma i egen försörjning så snart som möjligt. Planen är individuellt anpassad efter vad du behöver för att komma vidare och följs upp i regelbunden kontakt med din handläggare.
Om du har tillgångar såsom besparingar, fordon, fonder, aktier, fastigheter, bostadsrätt eller annat av värde som kan säljas, ska dessa tillgångar användas till försörjningen i första hand. Om du äger eller driver eget företag måste detta avvecklas innan du kan ha rätt till bistånd.
Gifta och sammanboende är enligt äktenskapsbalken skyldiga att försörja varandra. Därför ska sammanboende redovisa inkomster och tillgångar gemensamt. Vid skilsmässa gäller makars försörjningsansvar tills dess att äktenskapsskillnaden vunnit laga kraft.
Ekonomiskt bistånd beviljas i regel inte till lån eller andra skulder. Vid en skuldsituation bör du i första hand kontata långivaren eller företaget där skulden uppstått.
Behöver du råd och stöd kring din ekonomiska situation eller vill ha hjälp att ansöka om skuldsanering kan kommunens budget- och skuldrådgivare ge dig råd och stöd på vägen mot en lösning.
När en person avlidit utan att efterlämna några tillgångar kan dödsboet ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader enligt gällande riktlinjer för socialtjänsten i Åtvidabergs kommun. Maximalt bistånd är vanligtvis ett halvt prisbasbelopp.
Biståndet minskas alltid av de samlade tillgångar som finns i dödsboet. Om begravningskostnader överstiger ett halvt prisbasbelopp och tillräckliga tillgångar saknas i dödsboet är det den som beställer begravningen som får stå för överskjutande kostnad.
Det är bara sådana kostnader som är nödvändiga som ingår i ekonomiskt bistånd till begravning. Minnesstund, mat, lokalkostnad och transport till hemländer ingår till exempel inte i biståndet.
Om den avlidne var gift, registrerad partner eller sambo görs en utredning om den efterlevande maken/makan, partnern eller sambon kan bekosta hela eller del av begravningskostnader.
För att få information om vad som behövs för ansökan om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader ska du vända dig till mottagningen för ekonomiskt bistånd via växeln i Åtvidabergs kommun.
Om du vill göra en ansökan om ekonomiskt bistånd eller få mer information tar du kontakt med mottagningen för ekonomiskt bistånd, genom att ringa kommunens växel under socialsekreterarnas telefontider. Telefontiderna hittar du under ”Kontakt” högst upp på sidan, ovanför rubriken.
Vid telefonsamtalet görs en provberäkning och första bedömning av din ekonomiska situation. Du kan även själv göra en beräkning på Socialstyrelsens webbplats för att se om du kan ha rätt till ekonomiskt bistånd.
Beräkna hur mycket ekonomiskt bistånd du kan få - Socialstyrelsens webbplats
Vid ansökan om ekonomiskt bistånd krävs oftast ett möte mellan dig och en socialsekreterare. En utredning startas och nödvändig information om din livssituation, ekonomi samt möjligheter till annan försörjning inhämtas från dig och berörda myndigheter.
Ansökningsblanketten får du i kontakt med en socialsekreterare. Du får då också reda på vilka uppgifter och dokument du behöver lämna in tillsammans med din ansökan. Det kan vara till exempel kontoutdrag, kontoöversikt och olika underlag för boende och utgifter. Beslut fattas vanligen inom fyra veckor och skickas hem till dig i ett brev.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det. Hur det går till framgår av meddelandet som du får hemskickat tillsammans med beslutet. Om du är osäker på hur du ska göra kan din socialsekreterare hjälpa dig med överklagan.
Om du lämnat felaktiga uppgifter vid redovisning av inkomster och tillgångar när du ansöker om ekonomiskt bistånd så har du begått en olaglig handling. Du kan då bli polisanmäld och skyldig att betala tillbaka de pengar som du fått för mycket.
Vi som arbetar inom vård- och omsorgsförvaltningen har tystnadsplikt. Det innebär att vi inte får berätta för någon obehörig person utan din tillåtelse om dina personliga förhållanden. Dina handlingar hos oss är sekretessbelagda och förvaras så att ingen annan kan se eller ta del av dem.
Senast uppdaterad