Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Hemtjänst är en av kommunens insatser för att underlätta för dig som är äldre eller funktionshindrad att bo kvar i hemmet och att klara vardagsbestyren och kunna leva ett självständigt liv i din vardagsmiljö.
I kommunen arbetar vi med med individens behov i centrum (IBIC) med realistiska och gemensamma mål för insatserna. Vi uppmuntrar till att du gör det du klarar själv. Vi stödjer dig i det du inte klarar själv och vi utför sysslorna tillsammans med dig utifrån dina förutsättningar. Ledordet är delaktighet.
Du får en personlig kontaktman som lär känna dina vanor, hjälpbehov och önskemål. Ni gör tillsammans en genomförandeplan och beskriver hur du önskar få din service och omvårdnad praktiskt utförd.
I Åtvidabergs kommun utförs all hemtjänst kommunalt. I den kommunla verksamheten har vi en bredd av kompetenser och har möjlighet att möta dig efter dina behov.
Hemtjänsten i Åtvidaberg är uppdelad på tre geografiska områden, totalt är vi cirka 90 anställda. Majoriteten av de anställda är undersköterskor. Här arbetar även personer som har specialistkompetens samt vårdbiträden, planerare och verksamhetsledare. Grupperna består av både män och kvinnor som har olika språkkompetenser.
All personal som arbetar inom kommunens vård- och omsorg har tystnadsplikt.
Insatserna görs på avtalade tider. Personalen gör inga insatser när du inte är hemma, så det är viktigt att du meddelar om du reser bort eller av någon annan anledning inte vill ha någon insats.
Du som behöver kan få hjälp av hemtjänstpersonalen med personlig omvårdnad, vilket kan omfatta:
Personlig omvårdnad kan ges vid alla tidpunkter på dygnet, även nattetid vid behov.
Om du har behov av hjälp med inköp av dagligvaror så kan du ansöka om det. Inköp sker online från mataffär som kommunen har avtal med. Hemtjänsten kan vara behjälplig vid planering av inköp, göra en beställning och uppackning av varor. Inköp kan också vara hjälp med apoteksärenden.
Är du sammanboende måste ni båda ha behov av hjälpen för att få serviceinsatser beviljade.
Du kan få hjälp med att sköta din tvätt om du inte kan göra de olika momenten själv. Tvätt utförs normalt varannan vecka.
Är du sammanboende måste ni båda ha behov av hjälpen för att få serviceinsatser beviljade.
Hjälp med städning omfattar de moment som du inte klarar själv, till exempel damma, dammsuga och våttorka golv. Städningen avser två rum och kök, hall och badrum (för sammanboende tre rum och kök). Städ utförs normalt var tredje vecka.
Är du sammanboende måste ni båda ha behov av hjälpen för att få serviceinsatser beviljade.
Trygghetslarm är till för dig som har behov av att komma i kontakt med hemtjänstpersonal vid plötsligt uppkomna och nödvändiga omsorgsbehov. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms individuellt. Trygghetslarmet ersätter inte telefonnumret 112 vid akuta sjukdomstillstånd.
Avlösning är till för dig som ger stöd och service till en anhörig eller närstående i hemmet. Avlösningen innebär att en omvårdnadspersonal tillfälligt övertar omvårdnaden av din närstående. Genom insatsen ska du få avkoppling och kunna uträtta sysslor utanför hemmet.
När du beviljats avlösning gör kommunen en beräkning och fattar beslut om avgift. Avgiftens storlek påverkas av din inkomst, hyra och huruvida du har rätt till bostadstillägg.
Biståndshandläggare fattar beslut om insatser i hemmet och hanterar ansökan om plats på särskilt boende.
Du kan ansöka om insatser via nedan ansökan eller ringa till våra handläggare.
Även en legal företrädare, god man eller förvaltare kan ansöka för din räkning. Om någon annan anmäler ditt behov av stöd och hjälp kommer en biståndshandläggare att ta en kontakt med dig.
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
När du beviljats hemtjänst gör kommunen en beräkning och fattar beslut om avgift. Avgiftens storlek påverkas av din inkomst, hyra och huruvida du har rätt till bostadstillägg.
Beslut gällande avgifter, förbehållsbelopp och beräkning av inkomster kan överklagas enligt socialtjänstlagen.
I vår e-tjänst kan du lämna synpunkter och klagomål om hemtjänsten eller andra av kommunens verksamheter.
Hemtjänstplanerare
För dig som har hemtjänst.
Telefontid
Måndag-fredag 10.00-12.00
0120-832 95
hemtjanst@atvidaberg.se
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Avgiftshandläggare
Frågor om avgifter och fakturor.
Britt Andersson
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 1
Ina Hasanbegovic
0120-833 84
ina.hasanbegovic@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 2 och nattpatrull
Sara Ivarsson
0120-831 58
sara.ivarsson@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 3, trygg hemgång och dagverksamhet
Sara Törnå
0120-833 93
sara.torna@atvidaberg.se
Senast uppdaterad