- Akut hjälp och krisstöd
- Trygg och säker
- Ekonomi, stöd och rådgivning
- Familj, barn och ungdom
- Äldre
- Funktionsnedsättning
- Frivilliga uppdrag i kommunen
- Borgerlig vigsel
- Dödsfall och begravning
- Nyanländ i kommunen
- Sjukvård och tandvård
- Transport och besök
- Psykisk ohälsa
- Missbruk och beroende
- Folkhälsoarbete
- Överklaga beslut
- Synpunkter och klagomål

Hemtjänst
Hemtjänst är en av kommunens insatser för att underlätta för dig som är äldre eller funktionshindrad att bo kvar i hemmet och att klara vardagsbestyren och kunna leva ett självständigt liv i din vardagsmiljö.
I kommunen arbetar vi med med individens behov i centrum (IBIC) med realistiska och gemensamma mål för insatserna. Vi uppmuntrar till att du gör det du klarar själv. Vi stödjer dig i det du inte klarar själv och vi utför sysslorna tillsammans med dig utifrån dina förutsättningar. Ledordet är delaktighet.
Vilken hjälp kan jag få?
Personlig omvårdnad
Du som behöver kan få hjälp av hemtjänstpersonalen med personlig omvårdnad, vilket kan omfatta:
- Stöd vid uppstigning och sänggående
- Toalettbesök
- Dusch och hjälp med personlig hygien
- Förflyttningar
- På- och avklädning
- Promenader
Personlig omvårdnad kan ges vid alla tidpunkter på dygnet, även nattetid vid behov.
Inköp
Om du har behov av hjälp med inköp av dagligvaror så kan du ansöka om det. Inköp sker online från mataffär som kommunen har avtal med. Hemtjänsten kan vara behjälplig vid planering av inköp, göra en beställning och uppackning av varor. Inköp kan också vara hjälp med apoteksärenden.
Är du sammanboende måste ni båda ha behov av hjälpen för att få serviceinsatser beviljade.
Tvätt
Du kan få hjälp med att sköta din tvätt om du inte kan göra de olika momenten själv. Tvätt utförs normalt varannan vecka.
Är du sammanboende måste ni båda ha behov av hjälpen för att få serviceinsatser beviljade.
Städning
Hjälp med städning omfattar de moment som du inte klarar själv, till exempel damma, dammsuga och våttorka golv. Städningen avser två rum och kök, hall och badrum (för sammanboende tre rum och kök). Städ utförs normalt var tredje vecka.
Är du sammanboende måste ni båda ha behov av hjälpen för att få serviceinsatser beviljade.
Trygghetslarm
Trygghetslarm är till för dig som har behov av att komma i kontakt med hemtjänstpersonal vid plötsligt uppkomna och nödvändiga omsorgsbehov. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms individuellt. Trygghetslarmet ersätter inte telefonnumret 112 vid akuta sjukdomstillstånd.
Avlösning
Avlösning är till för dig som ger stöd och service till en anhörig eller närstående i hemmet. Avlösningen innebär att en omvårdnadspersonal tillfälligt övertar omvårdnaden av din närstående. Genom insatsen ska du få avkoppling och kunna uträtta sysslor utanför hemmet.
Digital hemvård
Åtvidabergs kommun erbjuder digital hemvård som ett nytt komplement till vår befintliga omsorgstjänst. Genom att kombinera traditionell vård med moderna digitala lösningar strävar vi efter att skapa en flexibel, tillgänglig och personanpassad omsorg för kommunens invånare.
Digital hemvård innebär att du som brukare kan få assistans via digitala kanaler, som ett alternativ eller komplement till fysiska besök. Med hjälp av modern teknik kan vi erbjuda trygg kontakt mellan brukare och medarbetare utan att det krävs ett fysiskt besök varje gång. Tjänsten är frivillig och erbjuds i kombination med traditionella besök.
- Videomöten: Personliga möten med vårdpersonal via videosamtal.
- Hälsokontroller: Enkel rapportering av ditt mående via en surfplatta.
- Medicinpåminnelser: Digitala påminnelser och stöd för medicinhantering.
- Läkemedelstilldelning: Automatisk tilldelning av läkemedel enligt ordination utifrån specifika klockslag.
Läs mer om digital hemvård
Hur går det till?
Ansökan
Biståndshandläggare fattar beslut om insatser i hemmet och hanterar ansökan om plats på särskilt boende.
Du kan ansöka om insatser via nedan ansökan eller ringa till våra handläggare.
Även en legal företrädare, god man eller förvaltare kan ansöka för din räkning. Om någon annan anmäler ditt behov av stöd och hjälp kommer en biståndshandläggare att ta en kontakt med dig.
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Avgifter
När du beviljats hemtjänst gör kommunen en beräkning och fattar beslut om avgift. Avgiftens storlek påverkas av din inkomst, hyra och huruvida du har rätt till bostadstillägg.
Överklaga beslut
Beslut gällande avgifter, förbehållsbelopp och beräkning av inkomster kan överklagas enligt socialtjänstlagen.
Synpunkter och klagomål
I vår e-tjänst kan du lämna synpunkter och klagomål om hemtjänsten eller andra av kommunens verksamheter.
Kontakt
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Hemtjänstplanerare
För dig som har hemtjänst.
Telefontid
Måndag-fredag 10.00-12.00
0120-832 95
hemtjanst@atvidaberg.se
Avgiftshandläggare
Frågor om avgifter och fakturor.
Britt Andersson
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 1
Ina Hasanbegovic
0120-833 84
ina.hasanbegovic@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 2 och nattpatrull
Sara Ivarsson
0120-831 58
sara.ivarsson@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 3, trygg hemgång och dagverksamhet
Sara Törnå
0120-833 93
sara.torna@atvidaberg.se
Kontakt
Hemtjänstplanerare
För dig som har hemtjänst.
Telefontid
Måndag-fredag 10.00-12.00
0120-832 95
hemtjanst@atvidaberg.se
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Avgiftshandläggare
Frågor om avgifter och fakturor.
Britt Andersson
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 1
Ina Hasanbegovic
0120-833 84
ina.hasanbegovic@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 2 och nattpatrull
Sara Ivarsson
0120-831 58
sara.ivarsson@atvidaberg.se
Enhetschef hemtjänst 3, trygg hemgång och dagverksamhet
Sara Törnå
0120-833 93
sara.torna@atvidaberg.se
Vi som jobbar inom hemtjänsten
Hemtjänsten i Åtvidaberg är uppdelad på tre geografiska områden, totalt är vi cirka 90 anställda. Majoriteten av de anställda är undersköterskor. Här arbetar även personer som har specialistkompetens samt vårdbiträden, planerare och verksamhetsledare. Grupperna består av både män och kvinnor som har olika språkkompetenser.
All personal som arbetar inom kommunens vård- och omsorg har tystnadsplikt.
Insatserna görs på avtalade tider. Personalen gör inga insatser när du inte är hemma, så det är viktigt att du meddelar om du reser bort eller av någon annan anledning inte vill ha någon insats
Kontaktman och genomförandeplan
Du får en personlig kontaktman som lär känna dina vanor, hjälpbehov och önskemål. Ni gör tillsammans en genomförandeplan och beskriver hur du önskar få din service och omvårdnad praktiskt utförd.
Utförare av hemtjänst
I Åtvidabergs kommun utförs all hemtjänst kommunalt. I den kommunla verksamheten har vi en bredd av kompetenser och har möjlighet att möta dig efter dina behov.
Jämför hemtjänst
I den öppna databasen Kolada kan du följa kommunernas och regionernas verksamheter från år till år. Kolada är en samlad ingång med cirka 6 000 nyckeltal om resurser, volymer och kvalitet. Koladas verktyg Jämföraren och Fri sökning hjälper dig att analysera och visualisera resultat.
Nyckeltalen bygger ofta på nationell statistik från de statistikansvariga myndigheterna, men också på uppgifter från andra källor.
Senast uppdaterad