Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Här får du en förklaring på hur ett protokoll är uppbyggt och vad som menas med vissa ord eller begrepp som används i den politiska hanteringen av ärenden i vår kommun.
Här står vilket beslut som fattats.
Förteckning över ärenden som ska behandlas vid ett sammanträde.
Beskriver vad ärendet handlar om.
Här framgår hur beslutet har fattats.
En uppställning av de olika förslag till beslut som framkommit vid behandlingen av ärendet.
Förteckning över vilka handlingar som ligger till grund för beslutet.
Paus av sammanträde under en kortare tid.
Icke godkännande.
Godkännande.
Handläggning och förberedning av ett ärende innan det går till beslut.
Beslut om att skjuta upp ett ärende till ett senare sammanträde.
En ledamot i kommunfullmäktige kan ställa en fråga till ordförande i kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nämnd eller utskott. Endast den som har ställt frågan och den som har besvarat den får delta i en eventuell efterföljande diskussion.
Tjänsteperson som bereder och presenterar ett ärende samt skriver förslag till beslut.
En fråga som en ledamot ställer till ett kommunalråd. Alla ledamöter får delta i en eventuell efterföljande diskussion.
Justerare kallas den som efter ett möte fastställer, godkänner, ett mötesprotokoll, det vill säga kontrollerar att det överensstämmer med vad som verkligen beslutats vid sammanträdet. Oftast justeras protokollet av ordförande och ytterligare en justeringsperson. I brådskande fall kan beslut justeras omedelbart vid sammanträdet.
Ett förslag som har väckts av en person som är folkbokförd i kommunen.
Ett förslag som väckts från en eller flera ledamöter i kommunfullmäktige.
Ordförande och en eller flera vice ordföranden.
Ibland förekommer det att en ledamot vill lämna en anteckning till protokollet, till exempel om ledamot vill redovisa argument mot beslutet eller få sin åsikt antecknad i protokollet. Protokollsanteckning anses som en svagare markering än reservation.
En ledamot eller ett parti kan muntligt eller skriftligt reservera sig mot ett beslut för att markerar sitt ogillande. Reservationen innebär att ledamoten inte är ansvarig för det beslut denne reserverat sig emot.
Generellt ska alla ärenden som lyfts för politiskt beslut innehålla en tjänsteskrivelse. I tjänsteskrivelsen ska handläggaren allsidigt lyfta fram det som är väsentligt i ärendet och skriva fram ett förslag till beslut.
Omröstning där ledamöterna kan rösta ”ja” eller ”nej”. De kan även avstå från att rösta. En ledamot har rätt att be om omröstning om denne tycker att beslutet ska avgöras på ett sådant sätt.
En ledamot har rätt att föreslå att ett ärende ska beslutas på ett annat sätt och kan då framföra sitt förslag till beslut vid sammanträdet.
En ledamot har rätt att yttra sig vid behandling av ett ärende och kan bestå av ett kortare anförande eller sakupplysning avseende ärendet. Yttranden antecknas inte i protokollet.
Beslut om att skicka tillbaka ett ärende för ytterligare beredning.
Senast uppdaterad