Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Konsumentvägledning är en opartisk verksamhet som ger dig som privatperson vägledning i vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Kommunens konsumentvägledning kan hjälpa dig vid enklare frågor om köp av varor och tjänster och vid eventuella reklamationer, samt hänvisa vidare till rätt instans.
Skicka in ditt ärende via formuläret, ring eller besök oss i kommunhusets reception under kontaktcenters öppettider. Torsdagar klockan 15-18 har vi mer personal på plats som kan hjälpa dig med ditt ärende.
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Kontaktcenter tar emot ditt ärende via telefon under sina öppettider. Du blir sedan kontaktad av en konsumentvägledare.
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Utöver kommunens konsumentvägledning finns Konsumentverkets nationella upplysningstjänst Hallå konsument och fyra konsumentbyråer. Konsumentbyråerna arbetar med att ge stöd och hjälp till konsumenter i bank-, försäkrings-, energimarknads- och telekomfrågor.
Frågor och svar på Hallå Konsuments webbplats
Vägledning i bank-, försäkrings- och pensionsfrågor - Konsumenternas webbplats
Vägledning om el, gas och fjärrvärme - Konsumenternas Energimarknadsbyrås webbplats
Rådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband - Telekområdgivarnas webbplats
Testa dina eller andras kunskaper i quiz om hållbar konsumtion, konsumenträttigheter, privatekonomi och reklam.
Testa dig själv - Hallå konsuments webbplats
Öppet köp innebär att du får lämna tillbaka en vara och få igen pengarna inom en viss överenskommen tid.
Bytesrätt innebär att du får byta till en annan vara eller få tillgodokvitto inom en viss tid.
Butikerna är inte skyldiga att lämna öppet köp eller låta dig byta en felfri vara och de bestämmer även under hur lång tid du får öppet köp och bytesrätt. Är du tveksam, fråga butiken vilka regler de har.
Vid byte och öppet köp ska originalförpackningen finnas med.
Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst. Du har ångerrätt i 14 dagar, enligt 2 kap 10 § distans- och hemförsäljningslagen, när du handlar av ett företag på distans, exempelvis på internet eller telefon. Du har däremot ingen ångerrätt när du handlar i en butik. Inte heller har du ångerrätt när du handlar av en privatperson.
Det finns ingen lag som säger att säljaren är skyldig att lämna garanti på en vara. En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under hela garantitiden.
För varor med garanti kan garantitiden variera. När en garantitid på exempelvis ett år har gått ut så har du fortfarande reklamationstid kvar enligt lag. Se reklamation, för mer information.
En reklamation betyder att du klagar till säljaren. Du klagar på fel i en vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år, och inom EU i minst två år.
Du meddelar att du inte är nöjd med varan eller tjänsten som du köpt. En reklamation måste göras inom rimlig tid efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader har det skett i rätt tid. Klaga så fort som möjligt. Det är bra om du gör detta skriftligt så att du i efterhand kan visa när du reklamerat och vad du har klagat på. Behåll en kopia av reklamationen.
Reklamera alltid först till säljaren. Kommer ni inte överens kan du kontakta kommunens konsumentvägledning.
Det är bra att skriva brev/mail till företaget när du är missnöjd med något. Brevet/mailet är ett bättre bevis på att du har klagat än vad telefonsamtalet är.
Skriv kort och rakt på sak. Börja brevet/mailet med en mening som beskriver ditt ärende. Skriv en kort sammanfattning om vad som har hänt och vad du vill samt vad du anser att företaget ska göra. Ta kopior/foton på handlingar som har med ärendet att göra och skicka med kopiorna/fotona som bilaga (originalhandlingar behåller du själv). Om du väljer att skriva brev, spara då en kopia av brevet.
Du har alltid rätt att reklamera ett ursprungligt fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Fel som visar sig inom två år antas vara fel som fanns när du köpte varan. Då är det upp till säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter två år går bevisbördan över på dig som konsument.
1 maj 2022 kom en ny konsumentköplag. Om du har gjort köpet innan 1 maj 2022, då antas felet vara ursprungligt endast om det visar sig inom sex månader från köpet.
När du handlat på öppet köp, ska byta vara eller reklamera är du skyldig att kunna visa att du vänder dig till den butik där du köpt varan. Enklast visar du detta genom ett kvitto. Spara därför alltid kvitto.
Konsumentverkets upplysningstjänst där du kan ställa frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med.
Prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter. De har ingen rådgivning.
Hos kommunens budgetrådgivare kan du få råd och hjälp om budget, vardagsutgifter och hitta lösningar på betalningsproblem. De hjälper dig om du vill ansöka om skuldsanering.
Kommunens energi- och klimatrådgivare ger råd och stöd om du har frågor om uppvärmning och energieffektivisering i din bostad. Ger också vägledning när det gäller val av transporter och drivmedel.
Är en statlig tillsynsmyndighet som registrerar och granskar mäklare samt informerar om god fastighetsmäklarsed.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner fakta och vägledning när det gäller försäkringar, lån, betalningar, pensioner och sparande.
Informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden.
Arbetar med tillsyn, kontroller och omvärldsbevakning för att du som konsument ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när du köper varor eller tjänster. På deras webbplats hittar du bland annat olika testresultat samt råd och stöd vid reklamationer.
Konsumentinformation och råd när du handlar eller vill klaga på varor och tjänster inköpta i ett annat EU-land, Norge och Island.
Råd och rön testar produkter och tjänster och vill bidra till en långsiktigt hållbar konsumtion, både för den egna plånboken och för miljön. Testerna görs av professionella och ackrediterade laboratorier.
Ger vägledning och hjälp om abonnemang för tv, telefoni och bredband.
Senast uppdaterad