Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Postadress
Vård- och omsorgsförvaltningen
Äldre och funktionsstöd
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Avgiftshandläggare
Frågor om avgifter och fakturor.
Britt Andersson
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Enhetschef Kopparsvanen 12-14 (tidigare Björkbacken)
Liselotte Nyström Böhm
0120-832 66
liselotte.nystrom-bohm@atvidaberg.se
Enhetschef Kopparsvanen 8-11
Marie Skogh
0120-832 83
marie.skogh@atvidaberg.se
Enhetschef Kopparsvanen 4-7
Susanne Åkeborg
0120-832 75
susanne.akeborg@atvidaberg.se
Vård- och omsorgsförvaltningen använder modern välfärdsteknik i flera verksamheter. På särskilt boende och i hemtjänst kan trygghetskameror förekomma i syfte att skapa trygghet för individen.
I vissa lägenheter/bostäder har kameror installerats. Detta görs alltid efter en bedömning av trygghetsbehov och i samråd med den individ som bor i bostaden.
Digital tillsyn är en insats som riktar sig till personer som har ett trygghetsbehov nattetid. Tillsynen utförs på distans via en tillsynskamera.
Insatsen grundar sig alltid i ett biståndsbeslut utifrån individens behov.
Verksamheten kommer överens med individen om fastställda tider när tillsynen får utföras och det är endast under dessa tidsfönster som kameran är aktiv och tillgänglig för behörig personal.
På kommunens olika typer av vårdboenden kan kameror även förekomma i korridorer och gemensamma utrymmen. Dessa kameror kan inte nås utan att aktiveras av ett trygghetslarm. Trygghetslarm kan i detta fall handla om larmknapp/fallarm på individens handled/runt halsen, dörrlarm till individens bostad eller nödutgångar, avvikelselarm vid fastighetens avdelningsdörrar och utgångar samt rörelsevakter i individens bostad.
Ovanstående larmtyper är att anses vara begränsningsåtgärder/skyddsåtgärder för individen och föregås av bedömning av arbetsterapeut i kommunens rehab-team.
Det är alltså endast när individen har ett bedömt behov av skyddsåtgärd och utlöst någon typ av trygghetslarm som kamerorna i gemensamma utrymmen blir aktiva och personal med rätt behörighet kan se bilder.
Personuppgiftsbehandlingen kommer att ske i enlighet med EU:s dataskyddsförordning samt kompletterande nationell lagstiftning.
Kamerorna är inte kopplade till någon form av lagringsyta utan alla bilder är "live-streamade" vilket innebär att de sker i realtid med några sekunders fördröjning. Inga personuppgifter i form av bilder kan därför sparas.
Kamerorna är direkt kopplade till verksamhetens plattform för välfärdsteknik där boendes personuppgifter behandlas utifrån rättslig förpliktelse.
Individen äger rätt till begränsning på så sätt att endast behörig personal i verksamheten har tillgång till uppgifter. Individen äger rätt till information om hur personuppgifter behandlas och eventuellt sparas.
Senast uppdaterad