- Akut hjälp och krisstöd
- Trygg och säker
- Ekonomi, stöd och rådgivning
- Familj, barn och ungdom
- Äldre
- Funktionsnedsättning
- Frivilliga uppdrag i kommunen
- Borgerlig vigsel
- Dödsfall och begravning
- Nyanländ i kommunen
- Sjukvård och tandvård
- Transport och besök
- Psykisk ohälsa
- Missbruk och beroende
- Folkhälsoarbete
- Överklaga beslut
- Synpunkter och klagomål
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Postadress
Vård- och omsorgsförvaltningen
Äldre och funktionsstöd
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Avgiftshandläggare
Frågor om avgifter och fakturor.
Britt Andersson
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Enhetschef Kopparsvanen 12-14 (tidigare Björkbacken)
Liselotte Nyström Böhm
0120-832 66
liselotte.nystrom-bohm@atvidaberg.se
Enhetschef Kopparsvanen 8-11
Marie Skogh
0120-832 83
marie.skogh@atvidaberg.se
Enhetschef Kopparsvanen 4-7
Susanne Åkeborg
0120-832 75
susanne.akeborg@atvidaberg.se
Trygghetskameror för digital tillsyn
Vård- och omsorgsförvaltningen använder modern välfärdsteknik i flera verksamheter. På särskilt boende och i hemtjänst kan trygghetskameror förekomma i syfte att skapa trygghet för individen.
Kameror i vård- och omsorgsförvaltningens verksamheter
I vissa lägenheter/bostäder har kameror installerats. Detta görs alltid efter en bedömning av trygghetsbehov och i samråd med den individ som bor i bostaden.
Hur används kamerorna?
Planerad tillsyn
Digital tillsyn är en insats som riktar sig till personer som har ett trygghetsbehov nattetid. Tillsynen utförs på distans via en tillsynskamera.
Insatsen grundar sig alltid i ett biståndsbeslut utifrån individens behov.
Verksamheten kommer överens med individen om fastställda tider när tillsynen får utföras och det är endast under dessa tidsfönster som kameran är aktiv och tillgänglig för behörig personal.
Händelsestyrd tillsyn
På kommunens olika typer av vårdboenden kan kameror även förekomma i korridorer och gemensamma utrymmen. Dessa kameror kan inte nås utan att aktiveras av ett trygghetslarm. Trygghetslarm kan i detta fall handla om larmknapp/fallarm på individens handled/runt halsen, dörrlarm till individens bostad eller nödutgångar, avvikelselarm vid fastighetens avdelningsdörrar och utgångar samt rörelsevakter i individens bostad.
Ovanstående larmtyper är att anses vara begränsningsåtgärder/skyddsåtgärder för individen och föregås av bedömning av arbetsterapeut i kommunens rehab-team.
Det är alltså endast när individen har ett bedömt behov av skyddsåtgärd och utlöst någon typ av trygghetslarm som kamerorna i gemensamma utrymmen blir aktiva och personal med rätt behörighet kan se bilder.
Personuppgiftsbehandling
Personuppgiftsbehandlingen kommer att ske i enlighet med EU:s dataskyddsförordning samt kompletterande nationell lagstiftning.
Kamerorna är inte kopplade till någon form av lagringsyta utan alla bilder är "live-streamade" vilket innebär att de sker i realtid med några sekunders fördröjning. Inga personuppgifter i form av bilder kan därför sparas.
Kamerorna är direkt kopplade till verksamhetens plattform för välfärdsteknik där boendes personuppgifter behandlas utifrån rättslig förpliktelse.
Rättigheter
Individen äger rätt till begränsning på så sätt att endast behörig personal i verksamheten har tillgång till uppgifter. Individen äger rätt till information om hur personuppgifter behandlas och eventuellt sparas.
Relaterad information
Länkar
Senast uppdaterad