- Kontakt
- Kommunfakta
- Kommunens organisation
- Politik och demokrati
- Diarium, arkiv och sekretess
- Överklaga beslut, rättssäkerhet
- Press- och informationsmaterial
- Hållbara transporter
- Konsumentvägledning
- Borglig vigsel
- Kris och beredskap
- Dataskyddsförordningen (GDPR)
- Service och kvalitetsarbete
- Val till EU-parlamentet 2024
- Notarius publicus
- Om kommunens självserviceportal
- Vision, mål och verksamhetsstyrning
- Hållbarhetsveckan
Förvaltningar, nämnder och utskott
I Åtvidabergs kommun arbetar våra förvaltningar med att planera och genomföra de beslut som politikerna fattar.
Kommunen har en förvaltningsorganisation där den politiska organisationen styr de anställda i förvaltningarna. Totalt har kommunen fem förvaltningar och mer än 950 anställda. Tjänstepersonsorganisationen leds av kommundirektören, som är den enda tjänsteperson som anställs av kommunens politiskt valda representanter.
Kommunens förvaltningar
Kommunledningsförvaltningen
Kommunledningsförvaltningen leds av kommundirektören.
Kommundirektör
Linda Ljungqvist
0120-830 00 (växel)
linda.ljungqvist@atvidaberg.se
Ansvarsområden
Kommunledningsförvaltningen arbetar med övergripande frågor som rör hela kommunen. Här hanteras bland annat:
- Ekonomi och budget
- Säkerhet och krisberedskap
- Personalfrågor
- Kommunikation
- Näringslivs- och besöksnäringsutveckling
- Skolskjutsar, kollektivtrafik och färdtjänst
Stab
Kommunledningsförvaltningens stab ansvarar för:
- service till kommunens politiker, förvaltningar och allmänhet
- ärendehantering och sekreterarskap för kommunens politiska organ
- post, diarie och arkivfrågor
- kommunens centrala administration
- allmänna val
- kommunövergripande frågor kopplat till informationssäkerhet och GDPR
- medborgarkontakt via telefon, webb och e-post via vårt kontaktcenter
- övergripande strategiska frågor kopplat till besöksnäring, kommunikation och säkerhet/krisberedskap samt kulturarv
- turistinformation
- Färdtjänst och skolskjuts
- kommunens externa kommunikation och marknadsföring i form av webb, press och sociala medier
- kommunens digitaliseringsarbete
Ekonomienheten
Ekonomienheten ansvarar för att:
- bereda och upprätta årsbudget/flerårsplan
- upprätta bokslut/årsredovisning
- bereda finansieringsfrågor och medelsförvaltning
- svara för systemförvaltning och utveckling av kommunens ekonomisystem
- samordna kommunens inköp och upphandlingar
Ekonomienheten har även hand om centraliserade ekonomiska service- och förvaltningsuppgifter som kassa- och kravverksamhet, löpande bokföring, leverantörs- och kundreskontra samt stiftelser förvaltade av kommunen.
HR- och arbetsmarknadsenheten
HR- och arbetsmarknadsenheten är en stödfunktion för kommunens verksamheter inom områden som anställning, avtal och löner. De har även som uppdrag att reducera arbetslösheten och kostnaderna för försörjningsstöd samt hjälpa långtidsarbetslösa och personer med olika arbetshinder.
Ytterligare några av våra arbetsområden är:
- Arbetsmiljö
- Jämställdhet
- Kompetensutveckling
- Avtalsförsäkringar och pensioner
Enheten för strategisk utveckling
Enheten för strategisk utveckling är en strategisk resurs till kommunstyrelsen, kommundirektör och förvaltningarna. Enhetens arbete riktar sig både internt inom kommunorganisationen och externt till allmänhet, näringsliv och andra aktörer. Enheten ansvarar för att initiera, samordna, stödja, följa upp och utvärdera arbetet inom områdena för enhetens uppdrag
Enheten har uppdrag främst inom:
- Hållbar utveckling
- Energi- och klimat
- Folkhälsa
- Omvärldsbevakning
Utbildningsförvaltningen
Förvaltningschef utbildningsförvaltningen
Kristin Österström
0120-830 00 (växel)
kristin.osterstrom@atvidaberg.se
Ansvarsområden
Utbildningsförvaltningen ansvarar för att organisera och utveckla utbildning för barn, unga och vuxna. Arbetsområdena inkluderar:
- Förskola och pedagogisk omsorg
- Grundskola och fritidshem
- Anpassad grundskola
- Gymnasieskola
- Vuxenutbildning och svenska för invandrare (SFI)
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen
Rikard Spalle
0120-833 56
rikard.spalle@atvidaberg.se
Ansvarsområden
Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar med att planera och utveckla kommunens fysiska miljö. Arbetsområdena inkluderar:
- Infrastruktur och trafik
- Översikts- och detaljplanering
- Bygglov och bygganmälan
- Kultur- och fritidsfrågor
- Kartor och geografiska informationssystem (GIS)
Byggkontor
Byggenheten är ansvariga för plan- och byggfrågor samt bostadsanpassning.
- Vi informerar och ger råd om gällande lagstiftning för planfrågor, byggfrågor och bostadsanpassning.
- Vi behandlar ansökningar om bygglov enligt plan- och bygglagen (PBL), bygganmälningar (PBL o BVL), strandskydd (MB) och bostadsanpassning (BAB).
- Vi övervakar att gällande lagstiftning följs vid funktionskontroller av ventilationssystem (OVK) och plan- bygglagen (PBL).
- Vi kontrollera vidmakthållande av skyddsrum (lagen om civilt försvar).
Miljökontor
Miljökontoret arbetar bland annat med miljöskydd, hälsoskydd och livsmedelssäkerhet.
Syftet med vår verksamhet är att förebygga så att mark, vatten och luft inte förorenas, samt att förebygga hälsorisker för människor som bor och arbetar i vår kommun.
Samhällsplanering
Enheten arbetar med fysisk- och översiktlig planering, GIS/MBK, statistik och landsbygdsfrågor.
Kultur, fritid och bibliotek
Enheten har ansvar för frågor som rör kultur, fritid och bibliotek.
Tekniska förvaltningen
Förvaltningschef tekniska förvaltningen
Kristina Cleber
0120-830 26
kristina.cleber@atvidaberg.se
Ansvarsområden
Den tekniska förvaltningen ansvarar för att förvalta och utveckla kommunens anläggningar och service. Här ingår:
- Fastighetsskötsel och lokalvård
- Gata, park och fritidsanläggningar
- Kostverksamhet och måltider
- Service och administration
- Fordon
Fastighet
Fastighetsenheten arbetar med förvaltning och uthyrning av kommunens fastighetsbestånd.
Lokalvård
Ansvarar för lokalvården i kommunens fastigheter.
Gata, park och fritidsanläggningar
Gata och park arbetar inom följande verksamhetsområden:
- drift, skötstel och underhåll av kommunens parker, grönområden, skogar och lekplatser samt fritidsanläggningar och uthyrning av dessa.
- drift, skötsel och underhåll av kommunens gator och vägar. I verksamheten inryms även upplåtelser och tillståndsgivning för allmän mark, parkeringstillstånd och lokala trafikföreskrifter.
Kostenheten
Kostenheten ansvarar för kommunens måltidsverksamhet och produktion av måltider för förskola, skola, äldreomsorg och andra kommunala verksamheter.
Serviceeneheten
Serviceenheten har förberedande praktisk verksamhet där arbetssökande får möjlighet att arbetsträna eller arbetspröva. Serviceenheten ansvarar också för kommunens fordonshantering.
Vård- och omsorgsförvaltningen
Tf Socialchef/Förvaltningschef vård- och omsorgsförvaltningen
Caroline Svensson
0120-830 00 (växel)
caroline.svensson@atvidaberg.se
Ansvarsområden
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälp till kommunens invånare som behöver det. Arbetsområdena omfattar:
- Äldreomsorg
- Stöd till personer med funktionsnedsättning
- Individ- och familjeomsorg
Handikappomsorg
Ansvarar för att ge stöd och service till människor under 65 år med funktionsnedsättning. Det kan till exempel vara boendestöd, personlig assistans eller dagliga sysselsättningar. Målet för verksamheten är att ge stöd så att människor med funktionsnedsättning kan hitta vägar till delaktighet i samhällslivet och uppnå jämlika levnadsvillkor.
Äldreomsorg
Äldreomsorgen består av olika serviceinsatser till äldre som har svårighet att på egen hand klara den dagliga livsföringen.
Individ- och familjeomsorg
Individ- och familjeomsorgen arbetar med bland annat försörjningsstöd, missbrukarvård, barn och ungdomars förhållanden och familjerättsliga ärenden.
Organisationsskiss
Här kan du se en skiss över tjänstemannaorganisationen.
Nämnder
Åtvidabergs kommun har fyra nämnder utöver kommunstyrelsen; bygg- och miljönämnd, social myndighetsnämnd, valnämnd, samt krisledningsnämnd.
Nämnderna består av förtroendevalda som utses av kommunfullmäktige. Vardera nämnd har sitt ansvarsområde. Nämndernas viktigaste uppgift är att förverkliga de övergripande målen, som kommunfullmäktige fastställt, inom det egna ansvarsområdet.
Bygg- och miljönämnd
Bygg och planläggning
Nämndens uppgift är att uppmärksamma och följa den allmänna utvecklingen i kommunen samt ta de initiativ som behövs i frågor som rör planer och byggande. Nämndens uppgift är också att verka för en god byggnadskultur, miljö av god kvalitet och planläggning som skapar förutsättningar för en bra och hälsosam boende- och vistelsemiljö samt bevara ortens särart och visa varsamhet för estetiska och kulturella värden.
Bostadsanpassningsbidrag
Bostadsanpassningsbidrag har till ändamål att anpassa permanentbostäder för att ge personer med funktionshinder möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.
Miljö- & hälsoskydd
Nämnden är även kommunens myndighet i miljö- och hälsoskyddsfrågor samt för kontroll enligt livsmedelslagen, tobakslagen, strålskyddslagen samt lagen om receptfria läkemedel. Nämndens uppgifter består till stor del av myndighetsutövning vilket gör att även förvaltningslagen spelar en viktig roll för hur arbetet utförs.
Miljönämnden har även uppgifter som inte rör myndighetsutövning bland annat att informera om lagstiftning inom nämndens område och hantera viss miljöövervakning.
Social myndighetsnämnd
Sociala myndighetsnämnden ska fullgöra kommunens uppgifter avseende myndighetsutövning mot enskild inom socialtjänstens område. Den sociala myndighetsnämnden består av fem ledamöter och två ersättare.
Nämden ska fullgöra kommunens uppgifter i ärenden som innebär myndighetsutövning gentemot enskilda personer med stöd av socialtjänstlagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om vård av unga, lagen om vård av missbrukare, tillstånd enligt alkohollagen med mera.
Valnämnd
Valnämnden är lokal valmyndighet i Åtvidabergs kommun. Valnämndens uppgift är att ha ansvar för hela genomförandet av val till riksdag, regionfullmäktige, kommunfullmäktige, europaparlamentsval, omval, extra val och folkomröstningar.
Valnämnden ska som lokal valmyndighet endast genomföra åtgärder som är opartiska och sakliga. Det innebär att nämndens verksamhet alltid ska utgå ifrån att väljarnas förtroende för det svenska valsystemet och valorganisationen inte får skadas.
Krisledningsnämnd
Krisledningsnämnden och dess ordförande är högst ansvariga inom kommunen vid en extraordinär händelse. Vid mindre allvarliga händelser har kommunen ett ansvar som oftast kan hanteras av ordinarie verksamheter.
Åtvidabergs kommuns krisledningsnämnd utgörs av kommunstyrelsens planerings- och ekonomiutskott förstärkt med ordförandena i respektive barn- och utbildningsutskottet, vård- och omsorgsutskottet, kultur- och samhällsbyggnads-utskottet samt personalutskottet.
Utskott
I Åtvidabergs kommun finns fem utskott som lyder under kommunstyrelsen. Ett utskott är en grupp förtroendevalda inom kommunstyrelsen som har hand om en viss fråga. Kommunstyrelsen utser fem stycken ledamöter och två ersättare i varje utskott.
Utskotten förbereder och arbetar med ärenden (beredning) som berör deras ansvarsområde. När det är klart lämnar utskottet förslag på beslut till kommunstyrelsen.
Planerings- och ekonomiutskottet
Utbildningsutskottet bereder ärenden inom utbildningsverksamhet avseende samtliga skolformer, pedagogisk omsorg samt vuxenutbildning.
Vård- och omsorgsutskottet
Vård- och omsorgsutskottet bereder ärenden inom socialtjänstens område såsom omsorgsverksamhet av äldre och funktionshindrade, stöd och behandling inom socialtjänsten och kommunens flyktingmottagande samt integrations- och arbetsmarknadsfrågor. Dock inte individärenden som faller inom sociala myndighetsnämndens ansvarsområde.
Samhällsbyggnadsutskottet
Samhällsbyggnadsutskottet bereder ärenden inom områdena samhällsbyggnad såsom detaljplaner, mark- och exploateringsfrågor, övergripande infrastrukturfrågor, landsbygdsfrågor samt kultur- och fritid.
Tekniska utskottet
Tekniska utskottet bereder ärenden inom fastighet, gata/park, städ, måltidsverksamhet, trafikfrågor och fordonshantering.
Planerings- och ekonomiutskottet
Planerings- och ekonomiutskottet bereder ärenden kopplat till kommunstyrelsens arbetsgivaransvar, såsom personalfrågor och arbetsmiljöfrågor, årsredovisning- och budget samt andra ärenden som har en betydande ekonomisk påverkan, tilläggsäskanden och beslut om investeringar.
Utskottet bereder även frågor gällande arvodesregler och pensionsavtal för förtroendevalda samt beslut om tillämpning gällande dessa. Utskottet bereder även ärenden som omfattar flera utskotts verksamhetsområden samt samtliga övriga ärenden inom kommunstyrelsens ansvarsområde som inte faller under ett annat utskotts ansvar.
Förtroendevalda
En förtroendevald person får sitt politiska uppdrag av väljarna eller av en politisk församling, till skillnad från de som får ett uppdrag genom att anställas. Samtliga förtroendevalda i hittar du här:
Senast uppdaterad