Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
I Åtvidabergs kommun arbetar våra förvaltningar med att planera och genomföra de beslut som politikerna fattar.
Kommunen har en förvaltningsorganisation där den politiska organisationen styr de anställda i förvaltningarna. Totalt har kommunen fem förvaltningar och mer än 950 anställda. Tjänstepersonsorganisationen leds av kommundirektören, som är den enda tjänsteperson som anställs av kommunens politiskt valda representanter.
Kommunledningsförvaltningen leds av kommundirektören.
Kommundirektör
Linda Ljungqvist
0120-830 00 (växel)
linda.ljungqvist@atvidaberg.se
Kommunledningsförvaltningen arbetar med övergripande frågor som rör hela kommunen. Här hanteras bland annat:
Kommunledningsförvaltningens stab ansvarar för:
Ekonomienheten ansvarar för att:
Ekonomienheten har även hand om centraliserade ekonomiska service- och förvaltningsuppgifter som kassa- och kravverksamhet, löpande bokföring, leverantörs- och kundreskontra samt stiftelser förvaltade av kommunen.
HR- och arbetsmarknadsenheten är en stödfunktion för kommunens verksamheter inom områden som anställning, avtal och löner. De har även som uppdrag att reducera arbetslösheten och kostnaderna för försörjningsstöd samt hjälpa långtidsarbetslösa och personer med olika arbetshinder.
Ytterligare några av våra arbetsområden är:
Enheten för strategisk utveckling är en strategisk resurs till kommunstyrelsen, kommundirektör och förvaltningarna. Enhetens arbete riktar sig både internt inom kommunorganisationen och externt till allmänhet, näringsliv och andra aktörer. Enheten ansvarar för att initiera, samordna, stödja, följa upp och utvärdera arbetet inom områdena för enhetens uppdrag
Enheten har uppdrag främst inom:
Tf Förvaltningschef utbildningsförvaltningen
Malin Petersson
0120-830 00 (växel)
malin.petersson@atvidaberg.se
Utbildningsförvaltningen ansvarar för att organisera och utveckla utbildning för barn, unga och vuxna. Arbetsområdena inkluderar:
Förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen
Rikard Spalle
0120-833 56
rikard.spalle@atvidaberg.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar med att planera och utveckla kommunens fysiska miljö. Arbetsområdena inkluderar:
Byggenheten är ansvariga för plan- och byggfrågor samt bostadsanpassning.
Miljökontoret arbetar bland annat med miljöskydd, hälsoskydd och livsmedelssäkerhet.
Syftet med vår verksamhet är att förebygga så att mark, vatten och luft inte förorenas, samt att förebygga hälsorisker för människor som bor och arbetar i vår kommun.
Enheten arbetar med fysisk- och översiktlig planering, GIS/MBK, statistik och landsbygdsfrågor.
Enheten har ansvar för frågor som rör kultur, fritid och bibliotek.
Förvaltningschef tekniska förvaltningen
Kristina Cleber
0120-830 26
kristina.cleber@atvidaberg.se
Den tekniska förvaltningen ansvarar för att förvalta och utveckla kommunens anläggningar och service. Här ingår:
Fastighetsenheten arbetar med förvaltning och uthyrning av kommunens fastighetsbestånd.
Ansvarar för lokalvården i kommunens fastigheter.
Gata och park arbetar inom följande verksamhetsområden:
Kostenheten ansvarar för kommunens måltidsverksamhet och produktion av måltider för förskola, skola, äldreomsorg och andra kommunala verksamheter.
Serviceenheten har förberedande praktisk verksamhet där arbetssökande får möjlighet att arbetsträna eller arbetspröva. Serviceenheten ansvarar också för kommunens fordonshantering.
Socialchef/Förvaltningschef vård- och omsorgsförvaltningen
Sara Waernér
0120-830 00 (växel)
sara.waerner@atvidaberg.se
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälp till kommunens invånare som behöver det. Arbetsområdena omfattar:
Ansvarar för att ge stöd och service till människor under 65 år med funktionsnedsättning. Det kan till exempel vara boendestöd, personlig assistans eller dagliga sysselsättningar. Målet för verksamheten är att ge stöd så att människor med funktionsnedsättning kan hitta vägar till delaktighet i samhällslivet och uppnå jämlika levnadsvillkor.
Äldreomsorgen består av olika serviceinsatser till äldre som har svårighet att på egen hand klara den dagliga livsföringen.
Individ- och familjeomsorgen arbetar med bland annat försörjningsstöd, missbrukarvård, barn och ungdomars förhållanden och familjerättsliga ärenden.
Här kan du se en skiss över tjänstemannaorganisationen.
Åtvidabergs kommun har fyra nämnder utöver kommunstyrelsen; bygg- och miljönämnd, social myndighetsnämnd, valnämnd, samt krisledningsnämnd.
Nämnderna består av förtroendevalda som utses av kommunfullmäktige. Vardera nämnd har sitt ansvarsområde. Nämndernas viktigaste uppgift är att förverkliga de övergripande målen, som kommunfullmäktige fastställt, inom det egna ansvarsområdet.
Nämndens uppgift är att uppmärksamma och följa den allmänna utvecklingen i kommunen samt ta de initiativ som behövs i frågor som rör planer och byggande. Nämndens uppgift är också att verka för en god byggnadskultur, miljö av god kvalitet och planläggning som skapar förutsättningar för en bra och hälsosam boende- och vistelsemiljö samt bevara ortens särart och visa varsamhet för estetiska och kulturella värden.
Bostadsanpassningsbidrag har till ändamål att anpassa permanentbostäder för att ge personer med funktionshinder möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.
Nämnden är även kommunens myndighet i miljö- och hälsoskyddsfrågor samt för kontroll enligt livsmedelslagen, tobakslagen, strålskyddslagen samt lagen om receptfria läkemedel. Nämndens uppgifter består till stor del av myndighetsutövning vilket gör att även förvaltningslagen spelar en viktig roll för hur arbetet utförs.
Miljönämnden har även uppgifter som inte rör myndighetsutövning bland annat att informera om lagstiftning inom nämndens område och hantera viss miljöövervakning.
Sociala myndighetsnämnden ska fullgöra kommunens uppgifter avseende myndighetsutövning mot enskild inom socialtjänstens område. Den sociala myndighetsnämnden består av fem ledamöter och två ersättare.
Nämden ska fullgöra kommunens uppgifter i ärenden som innebär myndighetsutövning gentemot enskilda personer med stöd av socialtjänstlagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om vård av unga, lagen om vård av missbrukare, tillstånd enligt alkohollagen med mera.
Valnämnden är lokal valmyndighet i Åtvidabergs kommun. Valnämndens uppgift är att ha ansvar för hela genomförandet av val till riksdag, regionfullmäktige, kommunfullmäktige, europaparlamentsval, omval, extra val och folkomröstningar.
Valnämnden ska som lokal valmyndighet endast genomföra åtgärder som är opartiska och sakliga. Det innebär att nämndens verksamhet alltid ska utgå ifrån att väljarnas förtroende för det svenska valsystemet och valorganisationen inte får skadas.
Krisledningsnämnden och dess ordförande är högst ansvariga inom kommunen vid en extraordinär händelse. Vid mindre allvarliga händelser har kommunen ett ansvar som oftast kan hanteras av ordinarie verksamheter.
Åtvidabergs kommuns krisledningsnämnd utgörs av kommunstyrelsens planerings- och ekonomiutskott förstärkt med ordförandena i respektive barn- och utbildningsutskottet, vård- och omsorgsutskottet, kultur- och samhällsbyggnads-utskottet samt personalutskottet.
I Åtvidabergs kommun finns fem utskott som lyder under kommunstyrelsen. Ett utskott är en grupp förtroendevalda inom kommunstyrelsen som har hand om en viss fråga. Kommunstyrelsen utser fem stycken ledamöter och två ersättare i varje utskott.
Utskotten förbereder och arbetar med ärenden (beredning) som berör deras ansvarsområde. När det är klart lämnar utskottet förslag på beslut till kommunstyrelsen.
Utbildningsutskottet bereder ärenden inom utbildningsverksamhet avseende samtliga skolformer, pedagogisk omsorg samt vuxenutbildning.
Vård- och omsorgsutskottet bereder ärenden inom socialtjänstens område såsom omsorgsverksamhet av äldre och funktionshindrade, stöd och behandling inom socialtjänsten och kommunens flyktingmottagande samt integrations- och arbetsmarknadsfrågor. Dock inte individärenden som faller inom sociala myndighetsnämndens ansvarsområde.
Samhällsbyggnadsutskottet bereder ärenden inom områdena samhällsbyggnad såsom detaljplaner, mark- och exploateringsfrågor, övergripande infrastrukturfrågor, landsbygdsfrågor samt kultur- och fritid.
Tekniska utskottet bereder ärenden inom fastighet, gata/park, städ, måltidsverksamhet, trafikfrågor och fordonshantering.
Planerings- och ekonomiutskottet bereder ärenden kopplat till kommunstyrelsens arbetsgivaransvar, såsom personalfrågor och arbetsmiljöfrågor, årsredovisning- och budget samt andra ärenden som har en betydande ekonomisk påverkan, tilläggsäskanden och beslut om investeringar.
Utskottet bereder även frågor gällande arvodesregler och pensionsavtal för förtroendevalda samt beslut om tillämpning gällande dessa. Utskottet bereder även ärenden som omfattar flera utskotts verksamhetsområden samt samtliga övriga ärenden inom kommunstyrelsens ansvarsområde som inte faller under ett annat utskotts ansvar.
En förtroendevald person får sitt politiska uppdrag av väljarna eller av en politisk församling, till skillnad från de som får ett uppdrag genom att anställas. Samtliga förtroendevalda i hittar du här:
Senast uppdaterad