Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Dag före helgdag 8-12
Lunchstängt klockan 12-13 men besöksdator och informationsmaterial finns tillgängligt i kommunhusets reception.
Röd dag och helgdag, stängt.
Samhällsinformation
Säkerhets- och beredskapsfunktion
Åtvidabergs kommun ansvarar för de invånare som bor, vistas eller befinner sig på besök i kommunen, såväl under normala förhållanden, som under en kris. Under en krissituation har kommunen också ansvaret för att verksamheter inom kommunen fungerar, såsom äldreomsorg, skola, räddningstjänst, fjärrvärme och vattenförsörjning.
Under en kris har kommunen ett geografiskt områdesansvar vilket innebär att kommunen ska (om så behövs) samverka med andra kommuner, länsstyrelsen, myndigheter och företag som berörs av krisens händelseförlopp. Beroende på hur stor krisen är avgör hur många andra aktörer och organisationer som blir inblandade i händelsen. Vid en olycka där fler kommuner drabbas samtidigt blir länsstyrelsen ansvarig för att samordna arbetet på regional nivå.
Vid omfattande händelser som inte kan hanteras i den egna verksamheten har kommunen en särskild krisledningsorganisation, en så kallad stab. Kommunen ska i första hand fungera i sin ordinarie organisation och verksamhet men när förstärkning vid en händelse behövs träder krisledningsstaben in.
Varje specifik händelse avgör när och om krisledningsorganisationen ska träda i kraft. Beroende på vad som inträffat avgör vilka funktioner i staben som involveras och på vilket sätt.
Alla kommuner är skyldiga att ha en krisledningsnämnd. Krisledningsnämnden träder i kraft om händelsen är så pass allvarlig att kommunens krisledningsorganisation inte kan hantera händelsen med egna resurser. Krisledningsnämnden är då högst ansvariga inom kommunen vid en extraordinär händelse.
Begreppet "extraordinär händelse" är en händelse som avviker från det normala och innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner.
Extrem väderlek kan till exempel vara en ordinär händelse. Det beror på hur många människor som drabbas och vilka funktioner i samället som blir lidande. På samma sätt är det med elavbrott. Under den kalla årstiden kan elbortfall drabba hårdare än under sommaren. Allvarlig smitta, utsläpp av farliga ämnen och hot om våld och terrorism är fler exempel på vad som kan kallas extraordinär händelse.
Telefonnummer till kommunens växel och upplysningscentral vid extraordinär händelse är 0120-830 00.
Du kan även ringa 113 13 som är Sveriges nya nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället.
All information som lämnas på 113 13 är verifierad information, det vill säga den är avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi, större trafikolycka eller en översvämning. Du kan också ringa och lämna upplysningar till 113 13.
Kommunen ska oavsett tid på dygnet ha tilllgänglighet, beredskap och en förmåga att hantera händelser av varierande karaktär, till exempel extraordinära händelser, mindre allvarliga händelser eller annan form av störning i sin organisation och i sitt geografiska område. För att upprätthålla denna förmåga så finns en så kallad TiB-funktion som i Åtvidaberg sköts via Räddningstjänsten Östra Götaland (RTÖG).
Senast uppdaterad