Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Dag före helgdag 8-12
Lunchstängt klockan 12-13 men besöksdator och informationsmaterial finns tillgängligt i kommunhusets reception.
Röd dag och helgdag, stängt.
Publicerad
, klockan
Senast ändrad
, klockan
Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Tjustbanan går från Västervik till Linköping och är en viktig sträcka för Åtvidabergs kommuns infrastruktur samt dess företag och invånare. Kommunen arbetar för att sträckan långsiktigt ska vara kvar och att den behöver utvecklas.
- Vi ser Tjustbanan och Stångådalsbanan som viktiga pusselbitar i att bidra till en bra infrastruktur, dels för arbetspendling men också för godstrafik. Vi vill se en utveckling och förbättring av sträckorna, säger kommunstyrelsens ordförande Thomas Lidberg.
Den 5 oktober besökte kommunalrådet Thomas Lidberg (S) och samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle riksdagens allmänna frågestund för att föra fram Åtvidabergs kommuns talan om Tjustbanan och Stångådalsbanans framtid.
Det är Region Kalmar och samtliga kommuner kring Stångådalsbanan och Tjustbanan som har gått samman med en gemensam skrivelse. Det är Hultsfred, Högsby, Mönsterås, Kalmar, Västervik, Vimmerby, Kinda och Åtvidabergs kommun.
- I den gemensamma skrivelsen påtalas vilka konsekvenser det blir utifrån de planer som Trafikverket förordar. Dels gäller det den framtida anslutningen i Linköping, där Trafikverkets inriktning är slutstation i Tannefors istället för det nya planerade stationsområdet i Steninge. Men framförallt ser vi att det behöver satsas på Tjustbanan och Stångådalsbanan som binder samman Västervik - Åtvidaberg - Linköping samt Kalmar och Linköping, säger samhällsbyggnadschefen Rikard Spalle och fortsätter:
- För Åtvidaberg är Tjustbanan en viktig del för att vi ska kunna växa utifrån arbetspendling, besöksnäring, industrins behov och kompetensförsörjning. Dessutom är tåg en stor del av framtidens hållbara transporter. Tjustbanan behövs för att kunna öka godstrafik och för att kunna satsa mer på de gröna näringarna. För att detta ska fungera behöver det finnas en samverkan mellan stad och landsbygd.
Stångådalsbanan sträcker sig från Linköping till Kalmar. Vid Bjärka – Säby delar sig banan och Tjustbanan kallas delen som fortsätter genom Åtvidaberg mot Västervik.
Åtvidabergs kommun kommer fortsätta föra dialog med påverkade kommuner samt med Region Östergötland, Region Kalmar och Trafikverket.
Senast uppdaterad