Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Publicerad
, klockan
Senast ändrad
, klockan
Det har under de senaste dagarna rapporterats om en ökning av bedrägeriförsök riktade mot äldre. Bedragaren ringer oftast från påstådda myndigheter, telebolag, banken, kommunen, hemtjänsten eller företag där de påstår att du har gjort en beställning.
I de flesta fall kontaktas målsägarna via telefon och vilseleds till att överlämna smycken, värdesaker, bankomatkort eller kontanter till en bedragare som besöker deras hem.
- Det är av yttersta vikt att du aldrig lämnar ifrån dig värdesaker, kontanter eller bank-ID till en okänd person på uppmaning. Om du blir kontaktad, be om hjälp från någon du litar på, som en familjemedlem eller vän, säger Robert Berg Forsberg, trygghets- och säkerhetssamordnare i Åtvidabergs kommun.
- Medarbetare inom hemtjänsten ber aldrig att brukare ska lämna ifrån sig värdesaker eller ID-handlingar. Vi värnar om våra brukares trygghet och följer därför alltid samma rutiner vid våra besök. Vid misstanke om obehörig hemtjänstpersonal kan man kontakta hemtjänsten via telefon eller använda sitt trygghetslarm för att få direktkontakt och säkerställa personalens behörighet, säger Lisa Johansson, områdeschef inom vård och omsorg.
Hjälp de äldre i din närhet att försvara sig mot bedrägerier genom att sprida information hur de kan skydda sig själva.
Senast uppdaterad