Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt 12-13
Röda dagar och helgdagar är kontaktcenter stängt. Dagen innan är det öppet 8-12.
Under sommaren
Från vecka 25 till 33 hittar du kontaktcenter på turistinformationen vid ÅSSA-gården i Kulturcentrum.
Besöksadress
Bryggaregatan 2
597 30 Åtvidaberg
Publicerad
, klockan
Senast ändrad
, klockan
Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Under hösten kommer ett långsiktigt arbete påbörjas med att förbättra grundskolans betygsresultat. Målet är att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet.
- Sedan vi fick ta del av de preliminära resultaten för gymnasiebehörighet och meritvärde i början av sommaren har vi inom skolan arbetat intensivt med att ta fram en handlingsplan. Handlingsplanen utgår ifrån en fördjupad analys och består av flera olika delar där målet är att både kortsiktigt och långsiktigt förbättra elevernas betygsresultat inom grundskolan, säger Karl Johan Sjödin, utbildningschef.
De preliminära resultaten för gymnasiebehörighet och meritvärde presenterades i juni. Resultaten var preliminära eftersom sommarskolan, för de som behöver läsa upp sin behörighet i vissa ämnen, inte var avslutad. I början av oktober presenteras de slutgiltiga resultaten.
- Det vi kunde se redan i juni månad är att gymnasiebehörigheten bland elever har sjunkit. Detta behöver vi ändra på. Under sommaren har Utbildningsförvaltningen tillsammans med Alléskolans ledning analyserat vilka orsaker som ligger bakom årets resultat och identifierat utvecklingsområden, säger Karl Johan.
Det som bland annat framkommer i analysen är att skolans resurstilldelning motsvarar landet i stort och ligger något högre i förhållande till jämförbara kommuner. Lärartätheten är hög, vilket också gäller andelen behöriga lärare.
- Vår analys visar att vi behöver fokusera på några specifika områden som vi ser att vi behöver utveckla. Vi kommer bland annat att arbeta med undervisningen och kopplat till det, vår bedömning och betygssättning av elevernas kunskaper. Ett extra fokus kommer att sättas på ämnena svenska och matematik, säger Karl Johan.
Det finns ett starkt samband mellan låg närvaro och betygsresultat. I undersökningen “Om mig” som skickas ut till samtliga elever i länet framkommer det att eleverna på Alléskolan upplever att de har en trygg studiemiljö med studiero och att det finns möjlighet att få hjälp och stöd. Men det framkommer också att eleverna har en betydligt lägre känsla av att duga och att vara glada jämfört med jämnåriga i andra kommuner i länet.
Här kommer skolan att arbeta dels på individnivå med riktade insatser men även på gruppnivå i form av ett arbete med att skapa förutsättningar till ett gott lärande i klassrummet oavsett vilka förutsättningar och behov den enskilde eleven har.
Det har arbetats fram en långsiktig plan med insatser inom hela skolsystemet, redan från förskolan, för att långsiktigt förbättra resultaten. Det har även arbetats fram en kortsiktig plan med insatser kopplat till elever som går i årskurs 9.
Den politiska majoriteten ser allvarligt på frågan och har gett i uppdrag till kommundirektören att utifrån helheten inom kommunens olika verksamheter kopplat till skolan se över och utreda vilka insatser som behöver göras. Detta arbete kommer att ske gemensamt och tillsammans med utbildningsförvaltningen.
- Jag kommer tillsammans med utbildningsförvaltningens ledning och andra berörda förvaltningschefer inom kommunen utreda om det finns ytterligare insatser som behöver göras eller förstärka redan påbörjat arbete för att öka antalet elever som går ut med godkända betyg. Vissa saker kommer ta tid att ställa om, vi behöver jobba långsiktigt och från grunden med att öka betygsresultaten, säger Linda Ljungqvist kommundirektör.
Utbildningsförvaltningens målsättning är en likvärdig förskola och skola med god kvalitet. För att uppnå målsättningen bedriver förvaltningen ett systematiskt kvalitetsarbete med gemensamma strategier utifrån identifierade behov.
Senast uppdaterad