Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Postadress
Vård- och omsorgsförvaltningen
Äldre och funktionsstöd
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Avgiftshandläggare
Frågor om avgifter och fakturor.
Britt Andersson
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Korttidsplats och växelvård är två stödformer som kan ge dig extra hjälp och omsorg under en begränsad tid. Det kan handla om rehabilitering, avlastning eller en tillfällig lösning medan du väntar på ett mer permanent boende.
På en korttidsplats får du vara under en tillfällig, kort period, för till exempel rehabilitering efter en sjukhusvistelse innan du återvänder hem till din bostad. Det kan även finnas ett tillfälligt behov av korttidsplats medan du väntar på en mer permanent lösning av ditt boende. För att kunna få en korttidsplats krävs ett särskilt biståndsbeslut.
Växelvård innebär att du växlar mellan att bo tillfälligt på vård och omsorgsboende och hemma. Växelvård syftar till att komplettera stödet i det egna boendet och ge ökad möjlighet till kvarboende i det egna hemmet. För att få ta del av växelvård krävs ett biståndsbeslut om att behov finns.
Biståndshandläggare fattar beslut om insatser i hemmet och hanterar ansökan om plats på särskilt boende.
Du kan ansöka om insatser via nedan ansökan eller ringa till våra handläggare.
Även en legal företrädare, god man eller förvaltare kan ansöka för din räkning. Om någon annan anmäler ditt behov av stöd och hjälp kommer en biståndshandläggare att ta en kontakt med dig.
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
När du beviljats trygghetslarm via hemtjänsten gör kommunen en beräkning och fattar beslut om avgift. Avgiftens storlek påverkas av din inkomst, hyra och huruvida du har rätt till bostadstillägg.
Beslut gällande avgifter, förbehållsbelopp och beräkning av inkomster kan överklagas enligt socialtjänstlagen.
I vår e-tjänst kan du lämna synpunkter och klagomål om hemtjänsten eller andra av kommunens verksamheter.
Senast uppdaterad