Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
En digital läkemedelsautomat kan vara ett alternativ för dig som känner att du behöver stöd för att ta dina läkemedel vid rätt tidpunkt.
För att få låna en kostnadsfri läkemedelsautomat av kommunen måste du som individ uppfylla vissa kriterier, samt att dina läkemedel är dosdispensierade. Det innebär att samtliga (om möjligt) läkemedel du ordinerats vid ett visst tillfälle paketeras i en försluten påse. Har du inte dosdispenserade läkemedel i dagläget kan vårdpersonal se över om det är möjligt att få just dina läkemedel dosdispensierade i samband med en uppstart av läkemedelsautomaten.
Läkemedelsautomaten placeras på valfri plats i hemmet, den behöver endast tillgång till ström. Du har möjlighet att göra vissa individuella inställningar så som språk, volym, röstläge, knappljud med mera. Allt detta går vi igenom i samband med utlämnandet.
Var 14:e dag kommer vårdpersonal hem till dig för att ladda läkemedelsautomaten med den nya rullen med läkemedel. De loggar in i automatens system och registrerar att de fyllt på med ny medicin. Rullen förvaras sedan inlåst i automaten, och det är bara möjligt att få ut läkemedel när det är dags att ta dem. Om du planerar att åka bort när ett läkemedel ska tas finns även möjlighet att planera för att kunna ta ut en så kallad “resedos”.Skulle någon obehörig försöka få tag på läkemedlen skickas ett larm till vårdorganisationens larmkedja.
När det är dags att ta din medicin får du vägledning via:
Om medicinen inte tas efter flera påminnelser, larmas vårdpersonal som undersöker varför. Doser som inte tas inom det angivna tidsfönstret flyttas till en låst behållare i automaten, och informationen skickas till vårdorganisationen både via en larmkedja och distansvårdssystemet.
Systemet gör det enkelt för vårdorganisationen att följa upp läkemedelshanteringen. Personal kan kontrollera status både via distansvårdssystemet och genom att logga in direkt på läkemedelsautomaten.
Biståndshandläggare fattar beslut om insatser i hemmet och hanterar ansökan om plats på särskilt boende.
Du kan ansöka om insatser via nedan ansökan eller ringa till våra handläggare.
Även en legal företrädare, god man eller förvaltare kan ansöka för din räkning. Om någon annan anmäler ditt behov av stöd och hjälp kommer en biståndshandläggare att ta en kontakt med dig.
Äldre- och funktionsstöd
För dig som vill ansöka om eller förändra pågående vård- och omsorgsinsatser.
0120-830 00
Fax: 0120-835 08
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Senast uppdaterad