Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Öppettider
Måndag 8-16
Tisdag 8-16
Onsdag 8-16
Torsdag 8-18
Fredag 8-12
Lunchstängt klockan 12-13 men besöksdator och informationsmaterial finns tillgängligt i kommunhusets reception.
Publicerad
, klockan
Senast ändrad
, klockan
Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Åtvidabergs kommun har beslutat att ta bort möjligheten att bifoga ett personligt brev i ansökan till lediga tjänster. Från och med den 3 april 2023 ersätts det personliga brevet istället med urvalsfrågor för att främja objektivitet och underlätta för dig som söker arbete.
Beslutet att ersätta det personliga brevet med urvalsfrågor grundar sig i att vi vill uppnå en mer objektiv rekryteringsprocess. Forskning inom rekrytering visar att ett personligt brev inte synliggör en persons personlighet eller dennes framtida arbetsprestation.
Människor har förutfattade meningar och fördomar, även kallat bias, vilket kan påverka dem medvetet eller omedvetet. I det personliga brevet förekommer ofta privat information som inte är relevant för tjänsten. Privat information i det personliga brevet ökar därmed risken för bias i en rekryteringsprocess.
Syftet är dessutom att du som söker jobb hos oss får en effektiv kandidatupplevelse.
Vi vill att det ska vara enkelt och effektivt att söka arbete hos oss på Åtvidabergs kommun.
Att skriva ett personligt brev kan ta tid och för den som söker flera tjänster innebär det att behöva skriva flera personliga brev. Istället för att bifoga ett personligt brev ska du svara på frågor relaterat till den specifika tjänsten du söker. På så sätt blir det tydligare för dig som sökande vilken information vi efterfrågar. Rekryteringsprocessen blir därmed mer rättvis eftersom alla sökande ska svara på samma frågor.
Urvalsfrågorna ersätter det personliga brevet för att tydliggöra den information som finns i ditt CV. Den information vi efterfrågar är ditt intresse för tjänsten, vilka erfarenheter och kunskaper du har att tillföra i tjänsten och i vilken omfattning du uppfyller de aktuella kraven.
Tänk också på att det är viktigt med ett informativt CV, så det blir tydligt för oss vilka meriter du har. Exempelvis vilka arbetsuppgifter och ansvar du har haft i din nuvarande och tidigare tjänster, eller vad som ingick i din utbildning.
Senast uppdaterad