Kontaktcenter sommaren 2022
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Kontaktcenters telefontider
Vardagar kl 8.00-17.00.
Lunchstängt kl 12.00-13.00
Kommundirektör
Robert Bredberg
0120-830 00 (växel)
robert.bredberg@atvidaberg.se
Biträdande kommundirektör
Stefan Nilsson
0120-831 30
stefan.nilsson@atvidaberg.se
Åtvidabergs kommuns visselblåsarfunktion är en särskild kanal som har inrättats för att underlätta för visselblåsare att rapportera om oegentligheter eller andra allvarliga missförhållanden inom Åtvidabergs kommun.
Åtvidabergs kommuns visselblåsarfunktion kan användas av anställda i kommunen, men också av bland annat tidigare anställda, praktikanter, volontärer och personer som gör en förfrågan om eller söker arbete hos kommunen eller egenföretagare som utfört uppdrag eller lämnat anbud om sådana till kommunen. Av visselblåsarlagen framgår i detalj vilka personkategorier som kan använda en visselblåsarfunktion och vilka som omfattas av det lagstadgade skyddet mot repressalier.
En visselblåsning kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller på annat sätt olämpliga. Anmälningar kan till exempel avse misstänkt korruption, andra ekonomiska oegentligheter, förtroendeskadliga bisysslor eller ageranden, missförhållanden som påverkar enskildas liv och hälsa, brister i säkerheten på arbetsplatsen eller allvarliga former av diskriminering eller trakasserier inom Åtvidabergs kommun.
För att omfattas av visselblåsarlagens särskilda skydd ska missförhållandet vara av allmänt intresse. Dit räknas i de flesta fall inte en enskild persons arbets- eller anställningsförhållanden.
Visselblåsarfunktionen ska inte användas för att anmäla mindre förseelser eller allmänt missnöje och klagomål.
Anmälan sker via kommunens mottagningsfunktion och är helt anonym om du inte väljer att ange kontaktinformation. Anmälan diarieförs som en inkommen allmän handling, så om du vill vara anonym är det viktigt att inte lämna några uppgifter som avslöjar din identitet. Om väljer att vara anonym måste du själv bevaka eventuell återkoppling i ditt ärende, i övrigt blir det ingen skillnad i handläggningen.
Anmälan till visselblåsarfunktionen
Anmälan tas emot av en av kommunen utsedd grupp. Beroende på den anmälda frågans innehåll och art kan anmälningen därefter antingen hanteras av gruppen eller lämnas vidare till en annan funktion inom kommunen som hanterar den aktuella anmälningen. Ärendet kommer att diarieföras och hanteras i enlighet med lag. Om du har valt att uppge vem du är kommer du, som huvudregel, att få direktinformation om vad som händer med din anmälan, i annat fall sker återkoppling via anmälningsfunktionen.
Sedan 17 december 2021 finns lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Lagen ger ett särskilt skydd mot repressalier för den som i ett arbetsrelaterat sammanhang har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden och rapporterar den.
Åtvidabergs kommun omfattas av offentlighetsprincipen, vilket innebär att handlingar som kommer in till kommunen eller upprättas där blir allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut. Vid en begäran om utlämnande av handlingar görs sekretessprövning i varje enskilt fall. Det finns sekretessbestämmelser som ska tillämpas i uppföljningsärenden enligt visselblåsarlagen. Syftet med sekretessbestämmelserna är bland annat att i uppföljningsärenden enligt visselblåsarlagen skydda den rapporterande personens identitet. Vid en eventuell brottsutredning kan anonymitet dock aldrig garanteras.
Senast uppdaterad