Sociala medier

Utvecklingen av det som kallas sociala medier går snabbt. Idag är användarna med och formar innehållet genom bloggar, diskussionsforum, användarbyggda webbplatser och sociala forum.

Åtvidabergs kommun har valt att satsa på tre sociala medier för att utveckla kontakten mellan kommunen och medborgarna i Åtvidaberg. Kanalerna är facebook, twitter och instagram. Bland relaterade länkar hittar du projekt och verksamheter som använder sig av sociala medier för Åtvidabergs kommun.

Alla användare är med och bidrar i kommunens sociala medier. Tänk på:

  • att inte skriva sekretessbelagda uppgifter eller kränka någon
  • att inte lägga ut foton på personer utan att de vet om det
  • att sidan inte är en arena för politiska diskussioner

Facebook

Facebook är ett socialt nätverk där man kommunicerar med vänner, organisationer, företag eller kommuner. Syftet med vår sida är attt lyssna och prata med dig som bor i kommunen om kommunala vardagsfrågor. Vår strategi är att använda den till information och marknadsföring, omvärldsbevakning och kriskommunikation.
Alla som vill är välkomna att vara delaktiga i diskussioner, komma med kommentarer eller bara läsa vad andra skriver.

Vi

  • lägger ut information som når dig snabbt
  • ställer frågor kring vad du tycker
  • lyssnar på dina åsikter
  • berättar lite mer än det som står i tidningen eller på hemsidan
  • kommenterar och länkar till artiklar och eventuellt filmklipp
  • svarar så snart som möjligt
  • tittar vad som skrivits dagligen vardagar mellan 08.00-16.00

Du som gillar sidan

  • kommenterar och tycker till
  • kommer med idéer
  • berättar om goda exempel

Några exempel på innehåll

  • avbrott i kommunens service och annan information i kris
  • aktiviteter och evenemang
  • förändringar i servicen som påverkar dig
  • svar på frågor som du och många andra har
  • stora nyheter som engagerar och berör många

Tänk på

  • att inte skriva sekretessbelagda uppgifter eller kränka någon
  • att sidan inte är en arena för politiska diskussioner
  • att inte publicera reklam, till exempel för produkter
  • att innehåll som strider mot sidans syfte kan vi välja att ta bort

Kränkande innehåll raderas. Om du själv upptäcker sådant innehåll kan du anmäla det till kommun@atvidaberg.se. Du kan också använda Facebooks egen funktion för detta, klicka då på "anmäl" som finns vid varje inlägg. Även Datainspektionen,som är en statlig myndighet, kan ge råd om vad du ska göra om du känner att du har blivit oschysst behandlad på internet. Information om detta hittar du på Datainspektionens sida http://www.krankt.se/

Foton och filmklipp
Vi vill inte att du, på vår sida, lägger ut foton eller filmklipp på personer utan att de vet om det och tycker att det är okej. När det gäller barn under 15 år ska du fråga vårdnadshavaren innan. Om du hittar ett foto eller filmklipp på dig själv här på vår sida som du vill att vi tar bort så hör du av dig till oss kommun@atvidaberg.se Då tar vi bort det direkt.

Twitter

Twitter är en mikroblogg där man lämnar ett mycket kortfattat textmeddelande, en nyhet eller något annat man vill förmedla.

Instagram

På Instagram delas foto och kortare videoklipp som är till för att dela med andra. 

Publicerad av: Ellen Rudholm   
Senast ändrad: 2017-11-27
Kommunen med framåtanda
Åtvidabergs kommun
Adelswärdsgatan 7
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Telefon: 0120-830 00
kommun@atvidaberg.se
Fax: 0120-352 29
Org.nr: 21 20 00 - 0415
Org.nr EU: 212000041501
Webbansvarig/informatör: atvid.web@atvidaberg.se