Åtvidabergs kommun

Hemtjänstpersonal får mobil som arbetsredskap

Åtvidabergs kommun inför ett system med nyckelfri hemhemtjänst och mobildokumentation för alla personer som har hemtjänst eller trygghetslarm. Införandet sker i två steg. Under våren kommer personalen få var sin arbetsmobil med nytt system för tids- och insatsuppföljning och under hösten införs nyckelfri hemtjänst för att öka säkerheten när det gäller nyckelhanteringen. Det innebär att personalen vid hemtjänstbesöken kan låsa upp dörren med sin mobiltelefon i stället för med nyckel.

Förändringen betyder att hemtjänstpersonalen nu kommer avsluta arbetet med den digitala pennan, Mobipen, och övergå till att arbeta med mobiltelefon.

Ny teknik skapar möjligheter
I mobiltelefonen har personalen sitt arbetsschema och ser där vem de ska besöka. Vid besöket registrerar personalen direkt i telefonen insatserna de gör och kan även dokumentera viktiga händelser. Uppgifterna går direkt in i verksamhetssystemet. I telefonen har personalen även tillgång till all aktuell information som gäller brukaren och kan därför snabbt få reda på aktuell information. Det är endast behörig personal har tillgång till mobilerna.

-Det här systemet ger en helt annan tillgänglighet och höjer kvaliteten och säkerheten när det gäller nyckelhanteringen, säger Jan-Åke Karlsson, eHälsastrateg vid Åtvidabergs kommun, och fortsätter:
-Vi möter framtiden med it-lösningar, vi blir effektivare och kan fortsätta hålla en bra servicenivå. Tack vare den speciella mobiltelefonen blir det t ex snabbare svarstider vid larm och mindre resor för personalen när man inte behöver åka och hämta och lämna nycklar mellan besöken utan kan öppna brukarens dörr direkt med mobilen.

Idag måste personalen tillbaka till jobbet både för att föra in anteckningar och hämta eller lämna nycklar mellan besöken.

Lisa Johansson, enhetschef inom hemtjänsten, berättar att personalen är positiv till det nya systemet och inte upplever någon fara med att ta till sig ny teknik.
-Vi kommer få utbildning under våren på den nya mobiltelefonen. Vi slipper också all logistik som nu råder kring nyckelhanteringen, vilket tar cirka 8-10 procent av hemtjänsttiden. Det här gör att vi kommer kunna möta önskemålen som finns senare på kvällen, t ex att brukaren vill kunna gå och lägga sig lite senare. 

För att mobiltelefonen ska fungera som nyckel så behöver en låsenhet monteras på brukarens dörr. Den kan monteras utan åverkan på dörren och kostnaden påverkar inte den enskilde.

Systemet har upphandlats av Itsam och genomförs successivt i alla sex Itsam-kommuner där Åtvidaberg ingår. Först ut var Vimmerby hösten 2014 och nu står Ödeshög och Åtvidaberg på tur.

Publicerad av: Jonna Smedhamre Allvin   
Senast ändrad: 2015-03-31
Kommunen med framåtanda
Åtvidabergs kommun
Adelswärdsgatan 7
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Telefon: 0120-830 00
kommun@atvidaberg.se
Fax: 0120-352 29
Org.nr: 21 20 00 - 0415
Org.nr EU: 212000041501
Webbansvarig/informatör: atvid.web@atvidaberg.se