Åtvidabergs kommun

Förenklad biståndshandläggning

Nu blir det lättare för den enskilde att ansöka om hemtjänst. En enklare blankett ska leda till snabbare svar och sparar dessutom mycket administrativ tid för biståndshandläggarna i kommunen.

Förenklad biståndshandläggning är ett enklare sätt att ansöka om serviceinsatser inom äldreomsorgen. Genom att fylla i en blankett kan den som är över 75 år och bor i Åtvidabergs kommun ansöka om trygghetslarm och hjälp med städning, tvätt och inköp. På blanketten beskriver man vilken hjälp man vill ha och varför. Därefter utreder socialtjänsten och fattar beslut utifrån beskrivning av behovet.
 
Snabbare svar
Tidigare har alla ansökningar haft samma utredningsgång, oavsett behov och insatstid. Genom att nu förenkla blanketten för de människor som har behov av mindre serviceinsatser som till exempel trygghetslarm och inköp så kommer handläggningen att gå snabbare och den enskilde kommer att få snabbare svar. Dessutom kommer biståndshandläggarna att få mer tid till att lägga på uppföljning, uppsökande verksamhet och fördjupad utredning av ärenden som kräver det.
 
Läs mer om förenklad biståndshandläggning och ansökningsblankett.
Publicerad av: Helen Stenberg   
Senast ändrad: 2011-09-05
Kommunen med framåtanda
Åtvidabergs kommun
Adelswärdsgatan 7
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Telefon: 0120-830 00
kommun@atvidaberg.se
Fax: 0120-352 29
Org.nr: 21 20 00 - 0415
Org.nr EU: 212000041501
Webbansvarig/informatör: atvid.web@atvidaberg.se